کد خبر:3207
پ
Tarhe Jeld Mosat

انتشار کتاب مع موسوعات رجال الشیعه در سه مجلد

مؤسسه کتابشناسی شیعه کتاب مع موسوعات رجال الشیعه را در سه جلد منتشرکرد.

میراث مکتوب – مؤسسه کتابشناسی شیعه کتاب مع موسوعات رجال الشیعه را در سه جلد منتشرکرد. کتاب مع موسوعات رجال الشیعه، نوشتۀ سید عبدالله شرف‌الدین (فرزند علامه سید عبدالحسین شرف‌الدین) است.
سید عبدالله شرف‌الدین فرزند هفتم علامه شرف‌الدین، در چهاردهم رمضان سال ۱۳۴۵ در لبنان متولد شد؛ ادبیات و فقه واصول را نزد پدر و علمای لبنان خواند؛ در سال ۱۳۷۳قمرى به قم آمد و از درس آیات عظام بروجردی، امام خمینی، شریعتمداری، گلپایگانی و شیخ محمد کرمى رضوان الله علیهم استفاده کرد. وی علاوه بر علوم حوزوی به زبان فرانسه، علوم طبیعی، تاریخ، جغرافی و ریاضی تسلط دارد.
وى از کتابخانه هاى بسیارى در ایران و هند و پاکستان و عراق و سوریه و لبنان دیدار کرده است. از آن جمله است کتابخانه آستانۀ قدس رضوی در مشهد، کتابخانه سالار جنگ در حیدر آباد دکن، کتابخانه سیدحامد حسین در لکهنو، کتابخانه مدرسۀ الهادی در بنارس، کتابخانه مدرسه جامع منتظر در لاهور، کتابخانه الظاهریه در دمشق و برخی از کتابخانه‌های نجف و کربلا.

از آثار قلمی می توان به کتابهای زیر اشاره کرد:

الف) تصحیح و تعلیقه بر کتابهای علمای پیشین است که در مجموعه مع موسوعات رجال الشیعه چاپ شده؛
ب) معجم رجال الشیعه که در زندگى نامه و طبقات رجال شیعه است و تاکنون به سى جلد رسیده است؛
ج) تتمّه بغیه الراغبین و الحاشیه علیه.
کتاب مع موسوعات رجال الشیعه با نگاهی به کتابهای ارزشمندی همچون الذریعه، طبقات اعلام الشیعه و اعیان الشیعه نگاشته شده است.
سید عبدالله شرف الدین در تعلیقات خود بر این کتابها، به تصحیح مطالبِ اشتباهِ راه یافته در آن کتابها پرداخته، و گاه اضافاتی بر مطالب آنها آورده و افتادگی های آنها را تکمیل کرده است.
این کتاب که در سه جلد چاپ شده است تعلیقه بر بیش از ده کتاب به ترتیب ذیل است:
جلد اول نقد و بررسی و تعلیقاتی بر کتابهای الذریعه إلی تصانیف الشیعه و طبقات اعلام الشیعه نوشته علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی است.
موسسه کتابشناسی شیعه با مقدمه ای در دو بخش کتاب را آغاز کرده است:
بخش اول در شیوه نگارش تعلیقات الذریعه است.
بخش دوم مقدمه شامل نامه های علامه شرف الدین (۴۱ نامه) به فرزندش سید عبدالله (نویسنده کتاب) است.
سید عبد الله شرف الدین در تعلیقات خود بر ذریعه و طبقات به چند مطلب پرداخته است: تصحیح برخی از تاریخهای ذکر شده در کتاب ذریعه؛ اشاره به نویسندگانی که یا تشیع آنها اثبات نشده و یا اصلا شیعه نبوده اند و بنا به شیوه علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی نباید در کتاب نامشان ذکر می کشد؛ ذکر نام کتابهای دیگر نویسندگان که آقا بزرگ تهرانی بدانها دسترسی نداشته است. جلد اول در ۸۲۴ صفحه تدوین یافته است.
جلد دوم شامل نقد و بررسی و تعلیقاتی بر جلد ۵ تا ۳۲ کتاب اعیان الشیعه نوشته علامه سید محسن امین است. جلد دوم در ۶۴۴ صفحه تدوین یافته است.
جلد سوم که در ۶۵۶ صفحه تدوین شده، نقد و بررسی چندین کتاب است؛ ابتدای آن تعلیقاتی بر جلد ۳۳ تا ۵۲م کتاب اعیان الشیعه و مع مستدرکات اعیان الشیعه مرحوم سید حسن امین است.

تعلیقاتی بر کتابهای زیر نیز آمده است:
رجال النجاشی از احمد بن علی نجاشی، أمل الآمل فی علماء جبل عامل از شیخ محمد بن حسن مشهور به شیخ حر عاملی، فوائد الرضویه از شیخ عباس قمی، ماضی النجف وحاضرها از شیخ جعفر آل محبوبه، انور البدرین فی تراجم علماء القطیف والأحساء والبحرین از شیخ علی بلادی بحرانی، شهداء الفضیله از علامه امینی، موارد الإتحاف فی نقباء الأشراف (دو جلد)، و منیه الراغبین فی طبقات النسّابین هر دو از عبد الرزاق کمّونه حسینی.
شایان ذکر است که تعلیقات به ترتیب مجلدات کتابها بوده و خواننده به راحتی می تواند محل آنها را در متن کتابها پیدا کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612