کد خبر:3796
پ
noskhemosighi-m

فهرست نسخ خطی موسیقی ایرانی

فهرست توصیفی بیش از دویست و چهار نسخه خطی در علم موسیقی ایرانی در این اثر ذکر شده است

میراث مکتوب – فهرست توصیفی بیش از دویست و چهار نسخه خطی در علم موسیقی ایرانی در این اثر ذکر شده است.

کتاب حاضر، فهرست توصیفی دویست و چهار اثر فارسی در علم موسیقی ایران است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را محمدتقی دانش‌پژوه در فهرستی از نسخ خطی فارسی و عربی تحت عنوان مداومت در اصول موسیقی ایران که در سال ۱۳۵۳ منتشر شد، آورده است.

در این کتاب مباحث موزیکولوژی و اتنوموزیکولوژی آثار توصیف نشده و به علاوه بعضی از نسخ موجود در کتابخانه‌های خارج از ایران را در برندارد.

اما نسخه‌های خطی بعضی از کتابخانه‌ها به دلایل مختلف در این فهرست ذکر نشده است که از میان آن می‌توان به کتابخانه‌های کشورهای هندوستان و پاکستان مثل احمدآباد: گجرات مجموعه سبحه، حیدرآباد: مرکز کتابخانه آصفیه، مدرس: کتابخانه نسخ خطی دولتی شرقی، پیشاور: کتابخانه مؤسسه اسلامیه اشاره کرد.

فهرست مطالب کتاب عبارتست از:

فصل اول- موسیقی ایرانی

فصل دوم- موسیقی هندی

فصل سوم- موسیقی در متون ادبی

فصل چهارم- سماع

فصل پنجم- موسیقی در منشأت

متأسفانه کتاب فاقد نمایه است و لذا امر بازیابی را دشوار کرده است، البته در ابتدای هر فصل فهرست منابع آن ذکر شده است.

این کتاب نتیجه تلاش ۱۵ سال دکتر محمدتقی مسعودیه بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران است و اثری کم‌نظیر و درخور ستایش است چرا که او سعی در جمع‌آوری آثار تمامی موسیقی‌دانان قدیم ایران نموده و کتاب به زبان فرانسه تألیف شده است که توسط قدسیه مسعودیه به فارسی ترجمه شده است.

پراکندگی نسخ خطی آثار موسیقی‌دانان ایرانی در کتابخانه‌های ایران و جهان، دسترسی به منابع برای تحقیقات در موسیقی ایرانی را با مشکلاتی مواجه ساخته است و لذا وی تا حد امکان بخش موسیقی کتابخانه‌های مهم جهان را جستجو کرده و این اثر را تألیف نموده است.

در این کتاب علاوه بر شرح بیشتر نسخ خطی، فهرست‌ها و چاپ‌های مناطق مختلف،‌ مباحث موزیکولوژی و انتوموزیکولوژی آثار توصیف شده است و نسخ موجود در کتابخانه‌های خارج از ایران را نیز در بر دارد.

فهرست نسخ خطی موسیقی ایران،‌ گردآوری محمدتقی مسعودیه و قدسیه مسعودیه در ۲۳۰ صفحه از سوی انتشارات پژوهشکده هنر منتشر شده است.

 

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612