پ

گزارش تصویری نود و چهارمین محفل ماهانۀ میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، 29 آذرماه ۱۴۰۲، نود و چهارمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به چهارشنبه‌های دیدار، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

محفل این ماه مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به یاد محمدتقی دانش‌پژوه (زادۀ 30 فروردین 1290 در آمل ـ درگذشتهٔ 27 آذر 1375 در تهران) فهرست‌نویس، پژوهشگر، مصحح برجسته و استاد دانشگاه تهران، برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، پس از سلام و خیر مقدم به حاضران، از زنده‌یاد دکتر علی محسنی کاشانی که روز یکشنبه 26 آذرماه 1402 درگذشت، یاد کرد و در ادامه کلیپی دربارۀ ایشان پخش شد.

سپس دکتر ایرانی گزارشی از برخی فعالیت‌های مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در ماه گذشته ارائه و به مواردی همچون چاپ رساله حساب و مساحت، چاپ و رونمایی از رسالۀ سمّیّه (زهرشناسی)، مشارکت در رونمایی از تصحیح جدید دیوان قطران تبریزی به کوشش دکتر محمود عابدی، در تبریز و آماده‌سازی مقدمات برگزاری سی‌امین سال تأسیس مؤسسۀ میراث مکتوب، اشاره کرد.

در ادامه دکتر ایرانی از چند تن از اساتید برجسته متولد آذرماه، همچون دکتر مجتبایی، دکتر آذرشب و دکتر امیدسالار، نام برد و به جهت تبریک تولد به سه تن از اساتید حاضر در جلسه یعنی دکتر ژاله آموزگار، دکتر حسین معصومی همدانی، و استاد محمد روشن شاخه گلی اهدا شد. همچنین لوح تقدیری از سوی مؤسسه به استاد روشن به پاس سال‌ها خدمت در حوزۀ تصحیح متون خطی اهدا شد.

در ادامه جلسه کلیپی دربارۀ زنده‌یاد محمدتقی دانش‌پژوه، که با صدای آقای بهروز رضوی و با گزارش خانم اکرم سلطانی از برخی اسناد مربوط به زنده‌یاد دانش‌پژوه، به کوشش آقای حسینی باغسنگانی و با مشارکت مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تهیه شده بود، پخش شد.

در بخش بعدی جلسه، دکتر حسن انوری از ایران و ایرانی سخن گفت و به مواردی همچون ریشه واژه ایران، میزان کاربرد و مصداق آن در طول تاریخ اشاره کرد و در سخنانش به تفاوت ایران در حیطه مکان، ایران در حیطه مکان و زمان و ایران در حیطه معنا، پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، کوتاه سخن گفت و از اشعار خود برای حاضران خواند.

سپس دکتر ایرانی به معرفی برخی کتب و نشریات اهدایی مانند شماره جدید فصلنامه دربند، قطره دریای همت و سفر در حباب، اهدایی مصحح این آثار امیرحسین مدرس، و همچنین معرفی برخی از میهمانان جدید نشست پرداخت.

در ادامه و پس از معرفی محمدهاشم احمدوند، خواننده و نوازنده، از سوی سید عباس سجادی، آقای احمدوند به اجرای موسیقی و آواز برای حاضران پرداخت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612