کد خبر:33478
پ
علی پاشا ۲

«فهرست دستنویسهای فارسی کتابخانۀ شهید علی پاشا» منتشر شد

فهرست دستنویسهای فارسی کتابخانۀ شهید علی پاشا (ترکیه ـ استانبول) تألیف سید محمدتقی حسینی از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چاپ و منتشر شد.

میراث مکتوب- فهرست دستنویسهای فارسی کتابخانۀ شهید علی پاشا (ترکیه ـ استانبول) تألیف سید محمدتقی حسینی از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۷۴۴ صفحه چاپ و منتشر شد.

حسینی در پیشگفتار از اهمیت شناسایی و فهرست‌نویسی میراث مکتوب ایران در سایر کشورها، انگیزۀ خود در این مسیر و پشتیبانی‌هایی که برای انجام کار دریافت کرده، سخن گفته است.

او در بخشی دیگر از پیشگفتار به معرفی علی پاشا، صدراعظم حکومت عثمانی در سالهای ۱۱۲۵ تا ۱۱۲۸ ق، پرداخته و از همنشینی او با اهل علم و ادب و عرفان و در عین حال جاه‌طلبی و انگیزه‌های جهان‌گشایانۀ او برای تصرف بخش‌هایی از اروپا و تأمین هزینه این نبردها از طریق مصادره اموال و تبعید و قتل بیش از هزار نفر از اعیان و اشراف سخن گفته است. وی اظهار داشته که این اقدامات علی پاشا هر چند در مرحله نخست به پیروزی انجامید اما در مرحلۀ بعد با کشته شدن او (در سن ۳۵ سالگی) در میدان نبرد و شکست لشکریانش سرآغاز شکست‌های دولت عثمانی تا پایان حکومت این خاندان شد.

وی همچنین در پیشگفتار به معرفی کتابخانۀ علی پاشا و سرگذشت این کتابخانه پرداخته و اشاره می‌کند که بخشی از نسخ گردآوری شده در این کتابخانه از محل مصادره اموال اعیان و اشراف به دست آمده است.

حسینی در مورد سابقۀ کتابخانه می‌نویسد: علی پاشا در صفر سال ۱۱۲۷ ق یعنی کمی پیش از لشرکشی و کشته شدن، بخشی از کوشک خود در محلۀ وفا در نزدیکی مسجد سلیمانیه را تبدیل به کتابخانه‌ای می‌کند و بخشی از نسخ خطی را بدانجا وقف کرد.

به گفته حسینی البته نسخ فراهم آمده توسط علی پاشا بیش از این و فهرست آن‌ها خود کتابی چهار جلدی بوده است که تنها کتابهای یک جلد از این فهرست در کوشک محله وفا قرار داشته است. وی در ادامه فهرستی از نسخی که علی پاشا گرد آورده بود اما اکنون یا در کتابخانۀ سلطان احمد سوم نگهداری می‌شود و یا مفقود شده، ارائه کرده است.

حسینی در مقدمه از نگارش فهرست دستنویسهای کتابخانۀ هشت درگاه و زاویه و مولویخانه در استانبول هم سخن گفته و اظهار داشته که تدوین این فهرست در سال ۱۳۹۶ به اتمام رسیده اما هنوز به چاپ نرسیده است.

پس از پیشگفتار، فهرست دستنویسهای فارسی کتابخانۀ شهید علی پاشا آمده و پس از آن صفحاتی به تصاویر نسخ خطی اختصاص یافته است.

در بخش نمایه نیز نام کتابها، نویسندگان، کاتبان، تاریخ کتابت، مکان کتابت، آرایه‌ها، تملک، مهر و وقف، و مهرهای فارسی فهرست شده و پایان‌بخش این اثر نیز کتابنامه است.

فهرست دستنویسهای فارسی کتابخانۀ شهید علی پاشا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612