کد خبر:3515
پ
zavabethekmat-m

ضوابط حکمت برای پزشکان طب سنتی

ضوابط حکمت (ملخص فصول بقراطی)، تلخیص جالینوس از فصول بقراط و ترجمه غلامحسین کنتوری کاظمی و با تصحیح محمدعلی لسانی فشارکی و دکتر حسین رضایی زاده از سوی انتشارات المعی منتشر شد.

میراث مکتوب – ضوابط حکمت (ملخص فصول بقراطی)، تلخیص جالینوس از فصول بقراط و ترجمه غلامحسین کنتوری کاظمی و با تصحیح محمدعلی لسانی فشارکی و دکتر حسین رضایی‌زاده از سوی انتشارات المعی منتشر شد.
پزشکی کهن ایران ریشه‌های گسترده ای در حوزه فرهنگ ایرانی، بین النهرین، یونان و روم دارد و علیرغم فراز و فرودهایش، هماره حضور خود را حفظ کرده است. هر چند ظهور و چیرگی طب نوین سالیانی نه چندان دراز موجب هجمه و تخطئه طب سنتی شد، اما چند سالی است که روند اقبال به پزشکی کهن ایرانی اسلامی و واکاوی داشته‌های ارجمند بازمانده از پیشینیان ما، رونق و رواجی گرفته و دوره های تخصصی طب سنتی ایران و نیز دوره داروسازی سنتی در دانشگاه های کشورمان راه اندازی شده است.
تشکیل ستاد کشوری طب سنتی و مکمل و گیاهان دارویی در سال ۱۳۸۶ نشان گر توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی به اهمیت بازنگری و احیای طب سنتی بوده و می بایست طرح چند مرکز احیای میراث مکتوب طب سنتی ایران را از دستاوردهای این توجه دانست.
در این طرح، متون اصلی و مهم بازمانده پزشکی کهن ایران اسلامی شناسایی و توسط پزشکان متخصص و کارآزموده تحقیق و تصحیح و با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی منتشر می شوند.
ضوابط حکمت، نهمین گام موثری است که با همت دکتر محمدعلی لسانی فشارکی و دکتر حسین رضایی‌زاده تحقیق و به زیور طبع آراسته شده است. دکتر حسن تاجبخش، که از اساتید برجسته دانشگاه و پژوهشگر کهنه کار متون طب سنتی ایرانی است، مقدمه ای ممتّع بر ضوابط حکمت نگاشته این که خود مقاله ای تحقیقی و مستقل به حساب می آید.
این کتاب که ملخص فصول بقراطی (از مهم ترین منابع پزشکی کهن) است، از ترجمه عربی آن توسط غلامحسین کنتوری نیشابوری کاظمی به فارسی برگردانیده و خلاصه شده و در ۱۲۸۶ قمری در هند به چاپ رسیده و انتشارات المعی این کتاب را در ۱۹۶ صفحه و بهای ۶۰ هزار ریال منتشر کرده است.
ضوابط حکمت مرجع مناسبی برای پژوهشگران و دستیاران دکترای تخصصی طب سنتی ایران و تمامی علاقه مندان به پزشکی کهن است و دوست داران این کتاب می توانند برای تهیه آن به مرکز تامین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب مراجعه کنند.

منبع: مرکز تامین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612