کد خبر:37540
پ
نورحکمت-و-سایه-خیال 2

نقد و تحلیل سلامان و ابسال

سه نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی دربارۀ جامی با عنوان «نور حکمت و سایۀ خیال، نقد و تحلیل سلامان و ابسال» به سخنرانی مهدی محبتی اختصاص دارد.

میراث مکتوب- متدولوژی فهم و برخورد، مهم‌ترین گام در شناخت دقیق و درست هر سنت سترگ ادبی به‌ویژه روایت‌های نمادین و تمثیلی آن است. آن‌گاه که میراث فلسفی و شگردهای ادبی به هم پیوند می‌خورد؛ مساله را کمی دشوارتر هم می‌سازد. سلامان و ابسال جامی که به باور برخی مهم‌ترین منظومۀ روایی عبدالرحمان جامی است؛ از حیث نحوه‌ی تکوین تاریخی، سیر تطور و تحول، کارکردهای حکمی و ادبی و جایگاه آن در حکمت و ادب فارسی و به‌ویژه کاربردش در جهان معاصر، چنان که باید و شاید بررسی و تحلیل نشده است. هدف این درس‌گفتار نگاهی نو به این ژانر نسبتاً مغفول ادبی از دریچۀ نقد و تحلیل سلامان و ابسال جامی است.

پانزدهمین، شانزدهمین و هفدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی دربارۀ جامی در روزهای چهارشنبه ۶، ۱۳ و ۲۰ دی ساعت ۱۶ به «نور حکمت و سایۀ خیال، نقد و تحلیل سلامان و ابسال» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

 

نقد و تحلیل سلامان و ابسال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612