کد خبر:2322
پ
shahb-m-2

شش مقاله میراث شهاب

میراث شهاب (نشریه کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی- گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی) به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی دکتر سید محمود مرعشی نجفی و به ویراستاری و سردبیری ابوالفضل حافظیان بابلی در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه منتشر شد.

میراث مکتوب – میراث شهاب (نشریه کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی- گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی) به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی دکتر سید محمود مرعشی نجفی و به ویراستاری و سردبیری ابوالفضل حافظیان بابلی در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه منتشر شد.
شماره اخیر نشریه میراث شهاب دارای ۵ مقاله از ۵ محقق است.
۱- مقاله «مجموعه یحیی سعدالدین» که جواد بشری به نگارش درآورده است، معرفی نسخه ای است به شماره ۱۶۵۱۹ کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی (رحمه الله) که هنوز در فهارس آن کتابخانه وارد نشده و بشری آن را از روی عکسی که در اختیار داشته، مورد بررسی قرار داده است. اهمیت محتویات مزبور به وجود رساله هایی نادر و نویافته از حسام الدین حسن خویی، چند رساله / بخش به عربی در ادب، و نیز ادعیه کهن شیعی با اسنادی احتمالا از عامه، و همچنین ساختار ظاهری کل دستنویس از منظر «مجموعه» سازی در آسیای صغیر در قرن هشتم است که شایسته توجه می نماید.
۲- «نسخه های عکسی کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» را ابوالفضل حافظیان بابلی معرفی کرده است. وی در شماره های پیشین میراث شهاب معرفی نسخه های عکسی از شماره ۲۰۰۱ تا ۲۱۰۰ را انجام داده و اکنون به معرفی نسخه های شماره ۲۱۰۱ به بعد پرداخته است.
۳- عبدالحسین طالعی مقاله «فوایدی از فوائد الکاظمیه بیرجندی» را به رشته تحریر درآورده است. نگارنده مقاله پیش تر نیز دو رساله از آیت الله بیرجندی را تحقیق و منتشر کرده است. رساله رجبیه و رساله الدره الوجیزه.
۴- میرمحمود موسوی، سومین بخش از نوشته خود را با عنوان «فهرست آثار دست نویس شیخ طوسی (۴۶۰ ق) موجود در کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی» در این شماره نشریه به چاپ رسانیده است. این نوشتار درصدد معرفی آثار مخطوط از تالیفات شیخ الطائفه محمد بن حسن طوسی (۴۶۰ ق) است که در کتابخانه کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی نگهداری می شود. بخش نخست این مقاله در شماره ۴۸ و بخش دوم آن در شماره ۶۵ این نشریه درج گردیده است.
۵- مقاله «گوهری هروی (۱۲۵۶ ق) شاعر، خوشنویس، کاتب قرآن، منقبت سرا» به کوشش سیدرضا باقریان موحد و سیداسماعیل احمدی نژاد به نگارش درآمده است. در این مقاله به منظور آشنایی با این چهره گمنام ادبیات مذهبی، زندگینامه خودنوشت این شاعر به همراه یکی از قصاید مشهور او که نقل مجالس مناقب خوانان خراسان بوده و هست، آمده است.
۶- «بررسی نسخه های خسرو و شیرین با تاکید بر شیرین و خسرو هاتفی» را مرضیه راغبیان نگاشته است. وی پس از معرفی اجمالی هاتفی و برشمردن آثار وی به معرفی و مقایسه نسخ خسرو و شیرین پرداخته است.

معرفی نشریه از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612