کد خبر:31730
پ
NUR04503

یادداشت دکتر ایرانی در پی درگذشت علی رفیعی علامرودشتی

با تأثر و دریغ، درگذشت کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی، علی رفیعی علامرودشتی را به خانواده داغدار، دوستان و جامعه علمی و حوزوی تسلیت می‌گویم.

میراث مکتوب- با تأثر و دریغ، درگذشت کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی، علی رفیعی علامرودشتی را به خانواده داغدار، دوستان و جامعه علمی و حوزوی تسلیت می‌گویم.

ایشان متولد ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس بودند. دروس حوزوی را ابتدا در نجف و بعد در قم در محضر بزرگانی چون آیه‌الله گلپایگانی و آیه‌الله مرعشی گذراندند. از زمان تأسیس دایرهالمعارف های تشیع و بزرگ اسلامی به نوشتن مقاله و همکاری با مراکز علمی مشغول شدند. همزمان با کتابخانه آیهالله مرعشی نجفی همکاری داشت و به نوشتن مقالاتی برای مجله میراث شهاب اهتمام داشت و برای تألیف دانشنامه کتابخانه‌های جهان اسلام کوشش‌ها کرد و کتابی نوشت. بدین منظور در مسیر قم و تهران مدام در رفت و آمد بود. زندگی‌نامه‌نویسی و شرح احوال‌نگاری یکی از علائق فرهنگی ایشان بود. زندگی‌نامه سید مرتضی، آیه‌الله مرعشی، دانشمندان خوی و سلماس و بسیاری دیگر از مفاخر دینی و رجالی، به قلم او به رشته تحریر درآمد. با نوشتن مقالات شیفتگان کتاب که پیوسته در میراث شهاب چاپ می‌شد، گسترۀ کتاب در تمدن ایران و اسلام را به تصویر کشید. به همین دلیل تحقیق درباره وراقان را شروع کرد و بازسازی تاریخ حاکم نیشابوری را به پایان رساند که هنوز منتشر نشده است. به دلیل اشرافی که به منابع تاریخ رجال و ادبیات داشت، به پیشنهاد میراث مکتوب به یاری اصغر جان‌فدا تاجیکستانی، مصحح تذکره الشعراء مطربی سمرقندی آمد و با تعلیقاتی سودمند، امکان نشر این اثر، فراهم شد. ریاض الجنه میرزا حسن زنوزی و الهاشمیات از دیگر متونی است که به همت او تحقیق و تصحیح شد.

علی رفیعی در سال ۸۸ به رغم این که دچار ضایعه مغزی شده بود و در بستر بیماری بسر می‌برد، هم‌چنان به مطالعه و پیگیری امور علمی ادامه می‌داد. سالها در قم مشغول درمان بود و زیارتش برای ما مغتنم. اما به دلیل کرونا، مجبور به بازگشت به موطن خود علامرودشت شد و دیگر امکان زیارت و عیادت، از دوستانش سلب شد. او همتی والا و عزمی راسخ در تألیف و نگارش داشت. سالها به دلیل شناختی که از متون عربی داشت، به کشورهای عربی سفر می‌کرد و برای مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و … کتاب عربی خریداری می‌نمود که بی‌شک نقش او در اعتلای این کتابخانه قابل توجه و اعتنا است.

دریغ و درد که امروز دوشنبه خبر تلخ درگذشت او جانم را فسرد و قلبم را فشرد. برای من غم از دست‌دادن برادری خدوم که سالها توفیق همکاری و همراهی او را در قم و تهران و سوریه و لبنان را داشتم و با گشت‌وگذار در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، روزهای سختی را بسر بردیم، بسیار سنگین است. او در علامرودشت خواهد آرمید و یادش در دلها ماندگار خواهد بود.

دکتر اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اکبر ایرانی ـ علی رفیعی علامرودشتی

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

 

اکبر ایرانی ـ علی رفیعی علامرودشتی

 

 

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

 

 

 

 

 

علی رفیعی علامرودشتی

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612