کد خبر:31729
پ
۱۷۰۴۴۷۵۴۸

علی رفیعی‌ علامرودشتی درگذشت

علی رفیعی‌ علامرودشتی نویسنده، کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی در ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب- علی رفیعی‌ علامرودشتی نویسنده، کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی، امروز ۵ تیرماه ۱۴۰۲، در ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

علی رفیعی علامرودشتی نویسنده، کتاب‌شناس، مصحح و محقق در حوزه فقه و اصول، علوم حدیث، رجال، تاریخ و تراجم و عضو دایرهالمعارف بزرگ اسلامی متولد سال ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس بود. وی دوران مکتب و ابتدایی را در علامرودشت گذارند و سپس برای ادامه تحصیل به شهرهای شیراز و نجف مهاجرت کرد. رفیعی سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم زیر نظر آیت‌الله اصفهانی، آیت‌الله گلپایگانی، مرعشی نجفی و وحید خراسانی، اصول فقه، تفسیر و کلام را فراگرفت.

این نویسنده و پژوهشگر فقید سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زادگاهش، مبارزاتی علیه رژیم پهلوی داشته و چندین بار توسط ساواک دستگیر شد. وی بعد از انقلاب به کار تدریس در دانشگاه تربیت معلم مشغول شد و در کنار تدریس به کار تحقیق و پژوهش پرداخت و آثار زیادی را تألیف کرد. بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، دایرهالمعارف تشیع، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، مرکز دایرهالمعارف اسلام ترکیه، دایرهالمعارف فلسطین، دایرهالمعارف ادب فارسی، مرکز دارالحدیث، مرکز دایرهالمعارف امام خمینی(ره) و مرکز ترجمه قرآن از مراکزی هستند که زنده‌یاد رفیعی در امور پژوهشی با آنها همکاری داشته‌ است.

مراسم بزرگداشت این پژوهشگر اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان با رونمایی از کتاب «شیفتگان کتاب» (شامل مقالات علی رفیعی در مجله میراث شهاب) برگزار شد.

همچنین مرداد ۱۳۹۵ نیز با برگزاری مراسم بزرگداشتی در مرکز معلولان قم (از مراکز توانبخشی وابسته به بیت آیت‌الله سیستانی) و رونمایی از کتاب «رفیعی‌نامه» که درباره زندگی‌نامه و کارنامه علی رفیعی منتشر شده‌ است، از وی تجلیل شد.

تاریخ و جغرافیا و رجال علمی و ادبی علامرودشت، تاریخچه پیدایش مطبوعات فارسی، پیروزی قدس، نظام سیاسی اسلام، تاریخ‌مندی سوسیالیسم و نقدی بر مارکسیسم، شکست پیلداران، زندگینامه مؤذنان در تاریخ اسلام و شهاب شریعت از آثار منتشر شده زنده‌یاد رفیعی‌علامرودشتی و کتاب‌های زندگینامه سیدمرتضی علم‌الهدی معروف به شریف مرتضی، رجال و بزرگان سیراف، رجال و بزرگان فال، زندگینامه مفصل حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی (ره) از آثار چاپ نشده این نویسنده فقید است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612