کد خبر:4034
پ
mirmohamadsadegh-saee-m

سیاهه کتابهای مبصرالسلطنه

میرزا حسین خان مبصّرالسلطنه فرزند محمود اصفهانی از کارگزاران و حاکمان درجه سوم دورۀ قاجاریه به حساب می آید که در مدت ۳۰ سال عهده دار مشاغل متعددی بود

میراث مکتوب – میرزا حسین خان مبصّرالسلطنه فرزند محمود اصفهانی از کارگزاران و حاکمان درجه سوم دورۀ قاجاریه به حساب می‌آید که در مدت ۳۰ سال عهده‌دار مشاغل متعددی بود. در سال ۱۳۰۴ ق سررشته دار و مأمور انتظام مالیات توتون و تنباکوی کرمانشاه و همدان شد و در همان سال به ریاست گمرک کاشان منصوب شد. در سال ۱۳۱۴ ق به ریاست گمرک اصفهان رسید و لقب سرتیپی نیز به او اعطا شد. در سال ۱۳۱۵ ق به مبصّر السلطنه ملقب و مأمور گمرک آذربایجان شد. در روزگار مشروطه چندی در کاشان بود. پس از آن در سال ۱۳۲۵ ق رئیس تلگراف کرمانشاه شد و در سال ۱۳۲۶ ق علاوه بر تلگرافخانۀ مشهد ریاست غلۀ مشهد نیز به او سپرده شد. سپس به معاونت حکومت ناحیۀ اراک رسید و در همان ایام از طرف وزارت جنگ مفتش کل جمع‌آوری قشون در کلیۀ مناطق خطۀ غرب شد. در سال ۱۳۰۴ ش پس از ممنوعیت به کارگیری القاب نام خانوادگی ناصری را برای خود انتخاب کرد. مبصرالسلطنه در سال ۱۳۴۴ ق برای معالجه به اروپا رفت و در شهر پاریس فوت کرد. او علاوه بر آشنایی با موسیقی به زبان فرانسه و انگلیسی نیز شناخت داشت.
فهرست حاضر، فهرست کتابهای مبصرالسلطنه است که به همراه اسناد دیگری توسط نوادگان او در اختیار خانم دکتر منصوره اتحادیه و اینجانب قرار گرفت. این مجموعه اسناد با عنوان مراسلات طهران در سال ۱۳۸۴ ش به چاپ رسید، اما به دلیل ضنت ناشر نام اینجانب از عنوان روی جلد کتاب برداشته شد، و به دلیل خسّت او علاوه بر تغییر مقدمۀ برخی از پیوستها از جملۀ این فهرست و برخی اسناد خرید و فروش زمینهای قلهک و نیز نمایۀ اصطلاحات آن حذف شد.

آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از مقاله «سیاهۀ کتابهای مبصرالسلطنه» نگاشتۀ سید سعید میرمحمدصادق است که در دفتر اول مجله اوراق عتیق منتشر شده است. برای مشاهده متن کامل مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612