کد خبر:29081
پ
اذکایی ۲

مراسم تشییع و ترحیم دکتر اذکایی در همدان برگزار می‌شود

پرویز اذکایی، نویسنده، پژوهشگر، مورخ، مترجم و مصحح برجسته فردا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در همدان تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

میراث مکتوب- پرویز اذکایی، نویسنده، پژوهشگر، مورخ، مترجم و مصحح برجسته فردا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در همدان تشییع و در قطعه هنرمندان باغ بهشت همدان به خاک سپرده می‌شود.

دکتر اذکایی مشهور به «سپیتمان» به سال ۱۳۱۸ خورشیدی در همدان زاده شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند و در سال ۱۳۴۸ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در یکی از دبیرستان های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

اذکایی در سال ۱۳۵۴ برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی سینا  همدان مشغول به کار شد. از وی بیش از ۴۰۰ عنوان اثر چاپ شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رسالهٔ علمی، و گفتارهایی در دائرهالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

شهرت دکتر پرویز اذکایی بیشتر به سبب نوشته‌هایی است که دربارۀ همدان دارد. «همدان‌نامه» یا بیست گفتار دربارۀ مادستان، «ماتیکان عین القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشتۀ تحریر درآورده است.

دکتر اذکایی در دی‌ماه ۱۳۹۵ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل ۷۵۰۰ جلد کتاب ارزشمند و بیش از ۶ هزار جلد مجله علمی و فرهنگی است و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. پس از اهدای این گنجینه بزرگ علمی، استاد اذکایی خانه مسکونی‌اش در محله شکریه را نیز وقف کرد تا به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

مراسم تشییع و تدفین این استاد ارجمند از ساعت ۱۰صبح در باغ بهشت همدان برگزار و پیکر ایشان در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد. مراسم ترحیم نیز فردا از ساعت ۸:۳۰ شب در هتل امیران برگزار می‌گردد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612