کد خبر:4411
پ
andolos-m1

سرگذشت تاریخ، فرهنگ و مقاومت اسلامی در آندلس

اندلس: تاریخ، فرهنگ و مقاومت اسلامی منتخبی از چهار اثر مهم در زمینه اندلس است.

میراث مکتوب – سرزمین اندلس که به فاصله کمی پس از فتوحات اسلامی از پیکره سیاسی دستگاه خلافت عباسی جدا شد، به دلیل شرایط ویژه اقلیمی، تاریخی و انسانی همواره مورد توجه مورخان، جغرافیدانان، ادیبان و دیگر نویسندگان مسلمان قرار داشته است. در میان اخبار و روایت‌های مربوط به این خطه از جهان اسلام، گزارشهای مربوط به تاریخ اجتماعی آن از جایگاهی ویژه برخوردار است.

ساکنان اندلس اسلامی سهم مؤثری در بهره‌برداری و پیش‌برد دستاوردهای تمدنی و فرهنگی تمدن اسلامی داشتند و در ادوار مختلف تاریخی در مدیریت نظامی، اداری، مالی و قضایی حضوری جدی یافتند.

کتاب حاضر با عنوان اندلس: تاریخ، فرهنگ و مقاومت اسلامی، منتخبی از چهار اثر مهم در زمینه تاریخ‌ نگاری اسلامی در اندلس، ابداعات علمی و فرهنگی عالمانِ اندلسی، تاثیر اندیشه مغرب ‌زمین از رونق علوم و فنون اسلامی در اندلس و سرانجام مقاومتِ مسلمانان اندلس در برابر دادگاه‌های تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک اسپانیای آن دوران است.

این چهار کتاب عبارت است از شکل‌گیری تاریخ‌نگاری عربی – اسلامی در آندلس»، «نقش آندلس بر اندیشه غربی»، «مقاومت عربى -اسلامى در اندلس بعد از سقوط غرناطه» هر سه به قلم عبدالواحد ذنون طه و «نقش نوآورى‌هاى برجستۀ دانشمندان اندلس در تجدید حیات فرهنگى اروپا» به قلم محقق فلسطینى شوقى ابوخلیل.

بنابراین کتاب به صورتی خلاصه‌وار شامل بخش‌هایی از فراز تا فرود اندلس اسلامی می‌شود. تجربه‌ای که در آن عبرت‌‌های بسیاری است برای آنان که در پی اندیشه و تدبر در تاریخ اسلام و یافتن سنت‌هایی هستند که موجب این اتفاقات، در هر زمان و مکانی دیگر می‌‌شوند.

اندلس: تاریخ، فرهنگ و مقاومت اسلامی با ترجمه کامیار صداقت ثمرحسینی، در ۱۷۵ صفحه از سوی انتشارات آفتاب توسعه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612