کد خبر:2734
پ
maghtal-m

مقتل شیعی اسپانیولی قرن ۱۷ میلادی

این مقاله به موضوع یک مقتل شیعی منحصر به فرد به زبان اسپانیایی با عنوان corónica می‌پردازد که نشان‌دهنده حضور یک جامعه مسلمان شیعی در اسپانیاست

میراث مکتوب – دکتر فرانسیسکو کوتیاس استاد اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی دانشگاه آلیکانته در پژوهش‌های خود در ارتباط با مسلمانان اسپانیا و وضعیت موریسکوها (مسلمانان اخراجی اسپانیا) که نتایج آن در شماره زمستان ۲۰۱۲ مجله علمی مطالعات اسلامی –شیعی Journal of Shi`a Islamic Studies به چاپ رسیده است به موضوع یک مقتل شیعی منحصر به فرد به زبان اسپانیایی با عنوان corónica می‌پردازد که نشان‌دهنده حضور یک جامعه مسلمان شیعی در اسپانیاست.

این شیعیان در زمان اخراج بزرگ مسلمانان وادار به ترک اسپانیا شدند و برخی از آنها به تونس رفتند. دکتر کوتیاس مطالعه در این زمینه را از زاویه ارتباط میان اسپانیا وایران در قرن هفدهم میلادی حائز اهمیت می‌داند.

در این مقاله تحقیقی اشاره شده است که این مقتل یکی از سه متن نسخه خطی به زبان اسپانیایی در کتابخانۀ دانشگاه بولونیا در ایتالیاست و از آن جهت شگفت انگیز است که نشان‌دهنده وجود یک سنت شیعی در میان موریسکوها (مسلمانان اسپانیایی) و حضور تشیع در اندلس بین قرون ۸ تا ۱۶ میلادی بوده است. وی می‌گوید برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ خوان پنیا Juan Penella در خصوص این متن و محتوای شیعی آن تحقیق کرد.

متن مقاله دکتر کوتیاس که به زبان انگلیسی پیوست است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612