کد خبر:4413
پ
tarikhtabarestan-m

تصحیح نسخه نویافته‌ای از تاریخ طبرستان

تاریخ طبرستان کتابی تاریخی اثر بهاءالدین محمدبن حسن بن اسفندیار کاتب است که در حدود ۶۱۳ قمری تألیف شده ‌است

میراث مکتوب – تاریخ طبرستان کتابی تاریخی اثر بهاءالدین محمدبن حسن بن اسفندیار کاتب است که در حدود ۶۱۳ قمری تألیف شده‌است. موضوع آن در مورد تاریخ طبرستان از ایام قدیم و بنیاد عمارت شهرها و خصایص و عجایب آن دیار و ذکر ملوک، علما، حکما و شعرای محلی است.

تاریخ طبرستان از چهار بخش تشکیل شده‌است و در موضوع خود معتبر است و مطالبی در بردارد که در اثر دیگر نمی ‌توان یافت.

نثر آن جز در مقدمه از نمونه‌های دلپذیر انشای فارسی است. تمام نسخه‌های موجود آن در برگیرندۀ وقایع تا سال ۷۶۰ قمری است و تقریباً حوادث ۱۵۰ ساله بعد از تألیف توسط اولیاءالله آملی بدان افزوده شده‌است. نسخۀ کامل آن به اهتمام عباس اقبال در سال ۱۳۲۰ در دو جلد منتشر شد.

هم اکنون پس از هفتاد سال که از انتشار نخستین متن تصحیح شدۀ کتاب تاریخ طبرستان ابن اسفندیار، نسخۀ نویافته‌ای از این کتاب پس از نسخه‌برداری و تصحیح و حاشیه‌نویسی به کوشش دکتر افشین پرتو و با همراهی دکتر ابوالفضل تقی‌پور و استاد اسدالله عمادی منتشر شده است.

با توجه به اینکه این کتاب کهن‌‏ترین اثر درباب تاریخ‌نگاری طبرستان است، دکتر افشین پرتو در تصحیح جدید از کتاب تاریخ طبرستان می کوشد واژه‌ها و عبارات عربی، طبری و دیلمی را به فارسی برگرداند.

تصحیح کتاب تاریخ طبرستان به کوشش دکتر افشین پرتو در قطع وزیری، ۵۷۶ صفحه و به بهای ۳۵۰۰۰۰ ریال از سوی نشر میرماه منتشر و روانۀ بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612