کد خبر:32071
پ
۲۹۰۲۷۲۹_۸۳۰

رونمایی از کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» در کتابخانه مرکزی همدان

فراخوان نخستین دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی همزمان با رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی در کتابخانه مرکزی همدان منتشر شد.

میراث مکتوب- آیین رونمایی از کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی و انتشار فراخوان نخستین دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی با حضور اکبر ایرانی، مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ بهرام پروین‌گنابادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر؛ میرهاشم میری، شاعر، محقق و نویسنده؛ نفیسه ایرانی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان همدان، امیرافشین فرهادیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، دبیران و اعضای انجمن‌های ادبی استان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار کرد: قرنها شعر و شاعری یکه تاز عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی سیاسی بوده و هست، چنانکه ادبیات، یک تنه جور روحیه لطیف انسان را در ایران زمین کشیده و آن را سیراب کرده است. در واقع شعر سفیری است تا فرهنگ را در اعصار گوناگون به نسل‌های آینده برساند و آنان را از گذشته خود با خبر سازد. شعر چنان ظرفیتی بروز داده که در هر عصر مقتضیات زمان را در خود جا داده و به زبان گویای خواست‌های انسان بدل شده است چنانکه در زمان مشروطیت به ابزاری برای فعالیت‌های سیاسی نیز بدل شد.
وی افزود: اهمیت این ساختار مهم در جامعه ایرانی آن چنان است که ما به عنوان کتابخانه‌های عمومی که دانشگاه مردمی به حساب می‌آییم، دفتری ویژه برای آن گشودیم و به یکی از اولویت‌های ما بدل شده است. تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی و برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌های مختلف مصداق بارز این نمود است.
زارعی بیان کرد: خوشبختانه در کتابخانه‌های عمومی ما جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب را به همت محفل ادبی هگمتانه وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان راه اندازی کردیم که با استقبال بی نظیر علاقمندان در این حوزه مواجه شد و امروز در حال برگزاری دومین دوره آن هستیم و افراد فرصت دارند تا پایان اردیبهشت آثار خود به دبیرخانه را ارسال کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه از برگزاری نخستین دوره دوسالانه کتاب «جایزه دکتر پرویز اذکایی» خبر داد و گفت: این جایزه با حمایت موقوفات دکتر اذکایی و دستگاه‌های فرهنگی با هدف حمایت از آثار منتشر شده درباره همدان برگزار می‌شود. بر همین اساس کتاب‌های منتشر شده از ابتدای سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ توسط هر ناشر در سراسر کشور با موضوع همدان اعم از فرهنگ، هنر، تاریخ، ادبیات، فلسفه، تصوف، تاریخ علم و … که به چاپ رسیده باشد می‌تواند در این مسابقه شرکت کند.
وی با بیان اینکه هر جایزه یک برگزیده و دو شایسته تقدیر خواهد داشت تصریح کرد: اعضای داوری و شورای علمی جایزه متشکل از ۷ نفر از نویسندگان و محققان صاحب نظر هستند. علاقمندان یک نسخه از آثار خود را تا پایان شهریور ۱۴۰۲ ارسال به آدرس دبیرخانه، همدان، بلوار شهید چیت سازیان؛ بلوار قلم کتابخانه مرکزی همدان، بخش تخصصی-تحقیقاتی استاد پرویز اذکائی پست کرده و یا به صورت حضوری تحویل دهند.
زارعی تأکید کرد: از همه فرهیختگان دعوت می‌کنیم که در این جایزه مشارکت داشته باشند و امیدواریم که این رویداد فرهنگی تشویقی باشد تا آثار ارزشمندی درباره همدان منتشر شود و ما حتی بتوانیم در آینده این آثار را به زبان‌های مهم دنیا ترجمه کنیم.
«خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار»، آیینه از زندگی و زمانه دوره صفوی
اکبر ایرانی، مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز در این نشست اظهار کرد: «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار» بعد از تذکره عرفات العاشقین، بزرگترین و مهمترین تذکره شاعران عصر صفوی است که در هشت جلد به صورت یکجا منتشر شده است. بالغ بر آثار سه هزار شاعر در این مجموعه گردآوری شده که گردآورنده بسیاری از آن شاعران را از نزدیک دیده است.
وی افزود: این دو تذکره یک نوع تاریخ اجتماعی، ادبی، فرهنگی، هنری و زندگی مردم در دوره صفویه است که هیچ محقق صفوی شناسی بی نیاز از مطالعه این تذکره‌ها نیست.
مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب تأکید کرد: البته رونمایی از خلاصه الاشعار بهانه ای برای دیدار اذکایی بود و رونمایی از پوستر جایزه استاد اذکایی است.

تشکیل انجمن مفاخر استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: سال گذشته با توجه به پیگیری‌های صورت گرفت، دفتر انجمن مفاخر استان همدان افتتاح شد. جواد محقق و حمید حسام علاوه بر مسئولان استان جزء هیأت امنا انجمن مفاخر هستند.
مسعود ویژه افزود: دو مأموریت مهم در دستور کار انجمن قرار گرفته است که قدم اول برگزاری نکوداشت و بزرگداشت مفاخر استان همدان است و مأموریت دوم پیگیری برای انتشار آثار این مفاخر.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612