کد خبر:26281
پ
Poster-164-4

نشست رونمایی از «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار (بخش همدان و …)» برگزار می‌شود

نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و …) روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، یکصد و شصت و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه به رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی موسوی و رضوان مسّاح، اختصاص خواهد داشت.

در این نشست محمدرضا ابوئی مهریزی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت، محمد جعفری قنواتی، عضو شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، محمد دهقانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه‌های ادبیات و تاریخ، و مرتضی موسوی، پژوهشگر و یکی از مصححان اثر، سخن خواهند گفت.

میرتقی‌الدین محمد فرزند شرف‌الدین علی حسینی کاشانی (زنده در ۱۰۱۶ ق) معروف به «میرتذکره» و متخلص به «ذکری» شاعر و نویسندۀ عصر صفوی است. اثر اصلی او خلاصه ‌الأشعار و زبده ‌الأفکار است که بیش از ۴۰ سال در تألیف آن رنج برد و شرح‌حال و انتخاب سروده‌های نزدیک به ۸۷۰ شاعر از پیشینیان تا معاصران خویش را در آن گرد آورد. بخش خاتمۀ این کتاب خود بالغ بر ۱۲ اصل (هر اصل مخصوص شهری و ناحیه‌ای) و ویژۀ سرایندگان هم‌روزگار مؤلف است که در مجموع گزارش احوال و اشعار بیش از ۴۰۰ تن را در بردارد و از جهاتی بسیار حائز اهمیت است. اثر حاضر اصل دهم از این بخش، در برگیرندۀ سرایندگان خطۀ همدان و ۳ لاحقه مربوط به نواحی بغداد و جریادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد است که به ترتیب با ۱۶،۸،۱۰ و ۱۲ مدخل سامان یافته‌اند.

با چاپ این اثر بخش معاصرین از این مجموعه، که پیشتر بخش‌های خراسان، اصفهان، کاشان، قم، ری، کرمان و شیراز و … آن از سوی میراث مکتوب چاپ شده بود، به پایان می‌رسد و می‌توان گفت بعد از تذکرۀ عرفات العاشقین، این اثر بزرگترین و مهمترین تذکرۀ شاعران عصر صفوی است که از خلال آن می‌توان تاریخ ادبیات و نقد ادبی، سبک‌شناسی، تاریخ اجتماعی، سبک زندگی مردم و مباحث بسیار دیگری را بررسی و بازشناسی کرد.

نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دفتر مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، واقع در تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و ابوریحان، ساختمان فروردین، شمارۀ ۱۱۸۲، طبقۀ دوم، برگزار خواهد شد.

رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار (بخش همدان و ...)
رونمایی و معرفی کتاب «خلاصه ‌الأشعار و زبده‌ الأفکار (بخش همدان و …)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612