کد خبر:37600
پ
Hamedan-Shomiz4

«خلاصة ‌الأشعار و زبدة الأفکار؛ بخش همدان و …»، از برگزیدگان جایزه بهنیا

کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة الأفکار؛ بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد» در دومین دوره جایزه ادبی دکتر بهنیا، در بخش کتاب‌ها حائز رتبه سوم شد.

میراث مکتوب- کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة الأفکار؛ بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد» در دومین دوره جایزه ادبی دکتر بهنیا، در بخش کتاب‌ها حائز رتبه سوم شد.

در مراسم اختتامیه این جایزه ادبی که پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه 1402 همزمان با روز دانشجو در فرهنگ سرای فیض کاشانی و در جوار آرامگاه استاد بهنیا برگزار شد، دومین دوره جایزه ادبی دکتر بهنیا با معرفی ٢۴ تن از برگزیدگان در رشته‌های کتاب، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، مقالات تخصصی و مقالات دانشجویی به کار خود پایان داد.

کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة الأفکار؛ بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد» تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی موسوی و رضوان مسّاح از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

میرتقی‌الدین محمد فرزند شرف‌الدین علی حسینی کاشانی (زنده در ۱۰۱۶ ق) معروف به «میرتذکره» و متخلص به «ذکری» شاعر و نویسندۀ عصر صفوی است. اثر اصلی او خلاصه ‌الأشعار و زبده ‌الأفکار است که بیش از ۴۰ سال در تألیف آن رنج برد و شرح‌حال و انتخاب سروده‌های نزدیک به ۸۷۰ شاعر از پیشینیان تا معاصران خویش را در آن گرد آورد. بخش خاتمۀ این کتاب خود بالغ بر ۱۲ اصل (هر اصل مخصوص شهری و ناحیه‌ای) و ویژۀ سرایندگان هم‌روزگار مؤلف است که در مجموع گزارش احوال و اشعار بیش از ۴۰۰ تن را در بردارد و از جهاتی بسیار حائز اهمیت است. اثر حاضر اصل دهم از این بخش، در برگیرندۀ سرایندگان خطۀ همدان و ۳ لاحقه مربوط به نواحی بغداد و جریادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد است که به ترتیب با ۱۶،۸،۱۰ و ۱۲ مدخل سامان یافته‌اند.

کتاب «خلاصه الأشعار و زبده‌ الأفکار» با اصل دهم بخش همدان آغاز شده است. در این بخش اشعار و زندگی‌نامۀ بیش از ده تن از شاعران منطقۀ همدان گردآوری شده است. تذکرۀ شاعران بخش‌های لاحقه (بغداد)، لاحقه آخر (بخش جربادقان) و لاحقه سیوم (بخش خوانسار) از دیگر بخش‌های این کتاب است که تقی‌الدین به معرفی و شناساندن شاعران آن مناطق پرداخته است.

با چاپ این اثر بخش معاصرین از این مجموعه، که پیشتر بخش‌های خراسان، اصفهان، کاشان، قم، ری، کرمان و شیراز و … آن از سوی میراث مکتوب چاپ شده بود، به پایان می‌رسد.

گفتنی است عباس بهنیا بنیانگذار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان بود و از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۷۷ مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه را به عهده داشت. وی ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. با درگذشت استاد بهنیا تأسیس جایزه ادبی به نام ایشان در دستور کار قرار گرفت که با همراهی خانواده استاد به ویژه استاد دکتر سعید بهنیا این مراسم برگزار می‌شود.

جایزه ادبی دکتر عباس بهنیا

خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار بخش همدان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612