کد خبر:36434
پ
رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی

«رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی» منتشر شد

اعظم بهرامی کتاب «رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی» را تألیف کرد. این اثر از سوی انتشارات میراثبان با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی در لندن به چاپ رسیده است

میراث مکتوب- اعظم بهرامی کتاب «رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی» را تألیف کرد. این اثر از سوی انتشارات میراثبان با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی در لندن به چاپ رسیده است.

دولت‌های شیعی ادریسیان و فاطمیان با ورود خود به مغرب اسلامی بر اثر هم‌سویی تقریبی مذهبی در تغییر توازن قدرت و معکوس شدن معادلات سیاسی آنجا تأثیر گذاردند. این دو پس از ثبات موقعیت و فراهم آمدن شرایط به انگیزۀ تأسیس دولتشان رفتار سیاسی ویژه‌ای را دربارۀ دولت‌های مقارن خود که غالباً به دو شکل خشونت‌آمیز و مسالمت‌آمیز بود، پیش گرفتند. ادریسیان با توجه به موقعیت خود که در توازن نسبی قدرت در میان دیگر قدرت‌های مغرب قرار داشت، رفتاری غالباً مسالمت‌آمیز و فاطمیان در راستای تأسیس حکومتی فراگیر و مقتدر بیشتر رفتار خشنونت‌آمیز را پیش گرفتند که هر کدام از این شیوه‌های رفتاری، پیامدهایی برای آن دو به دنبال آورد.

بهرامی در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی رفتار سیاسی دو دولت شیعی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن خود را مورد بررسی قرار داده است. وی در این اثر ابتدا دولت شیعه ادریسیان را به عنوان موضوع پژوهش و رفتار سیاسی آن دولت را بررسی کرده است. ادریسیان پس از ورود به عرصه مغرب اسلامی با اتکا به دو عامل مهم انتساب به خاندان پیامبر(ص) و نزدیکی به قبایل بربر منطقه در جایگاه مناسبی قرار گرفت و توانست دولتی مستقل بنیان بگذارد و آرام آرام هم‌پا و موازی با دیگر دولت‌های مغرب (جز امویان اندلس) در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و… پیش برود و از آنها نیرومندتر شود.

وی دولت فاطمیان را در بخش دیگر اثر خود از نظر گذرانده است. فاطمیان در سودای برپایی خلافتی مستقل و شیعی در مقابل خلافت بنی‌عباس، با برنامه‌ریزی دقیق و گذراندن دوره دعوت و سازماندهی تفکر خود در این دوره بالاخره در موقعیت مناسب وارد مغرب شده و با حذف موانع هدفشان که از جمله دولت‌های حاضر در آنجا بودند و همچنین با اتکا به انتساب به پیامبر (ص) و منابع قدرت هدف خود را برای تشکیل چنین خلافتی عملی کردند.

«رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی» حاوی پنج فصل است. فصل نخست شامل کلیات است. در این فصل برخی تعاریف و پیشینۀ پژوهش در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

منابع قدرت دولت‌های اسلامی در مغرب اسلامی عنوان فصل دوم است. در این فصل دولت‌های ادریسیان و فاطمیان به‌طور جداگانه بررسی شده است. دراین فصل قلمرو قدرت، نیروی انسانی، اعتبار و اقتصاد این دولت‌ها بررسی و پیش‌روی خوانندگان قرار داده است.

بهرامی در فصل‌های سوم و چهارم رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان را با دولت‌های مقارن خود در مغرب اسلامی بررسی کرده است. در این فصل‌ها چگونگی رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مغرب اسلامی مانند خوارج، بنومدرار،بنورستم، برغواطه، اغلبیان و امویان اندلس از نظر نویسنده گذشته است.

نتایج رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن در مغرب اسلامی فصل پایانی این اثر است.

فهرست منابع،نقشه‌ها و نمایه‌ها نیز برای مطالعه بیشتر در اختیار خوانندگان قرار دارد.

«رفتار سیاسی ادریسیان و فاطمیان با دولت‌های مقارن اسلامی» از سوی انتشارات میراثبان با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن به بهای  180 هزار تومان به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را از انتشارات توس، خیابان انقلاب نبش خیابان دانشگاه تهیه فرمایند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612