کد خبر:22472
پ
فاقد تصویر شاخص

دكتر ايراني : به كتاب نهاد آموزش‌ اسلامي‌،هيچ گونه تعلق خاطري نداريم

دكتر ايراني در نشست دانش‌ پژوهي‌ بر پايه‌ تاريخ‌ بغداد خطيب‌ بغدادي‌ (نقد و بررسي‌ كتاب‌ نهاد آموزش‌ اسلامي‌) گفت: به اين كتاب ،هيچ گونه تعلق خاطري نداريم ،از لحاظ اينكه، يك متن الگو ، دقيق و درستي است.

ميراث مكتوب :دكتر ايراني در نشست دانش‌ پژوهي‌ بر پايه‌ تاريخ‌ بغداد خطيب‌ بغدادي‌ (نقد و بررسي‌ كتاب‌ نهاد آموزش‌ اسلامي‌) گفت: به اين كتاب ،هيچ گونه تعلق خاطري نداريم ،از لحاظ اينكه، يك متن الگو ، دقيق و درستي است.
وي در اين نشست كه روز دوشنبه 10 مرداد 84 در مركز پژوهشي ميراث مكتوب برگزار شد ، افزود: در اين نگاه و در اين شيوه ،در پي آن هستيم كه از محققين بخواهيم نگاه خود را نسبت به متن و محتوا ،نگاه علمي و تخصصي و امروزي بكند. غربي ها روي آثار بزرگان ما بسيار كار كرده اند ، اخيرا من كار شارتيد را روي بعضي از آثار جاهد و حضور جاهد را در بصره و كوفه و آثاري كه آنجا نوشته و تاثير و تاثراتي كه از آن محيط گرفته ،يك بررسي تاريخي، علمي، جامع شناسي كرده و همين طور روي كتاب هاي ديگري كه به تناسب ايده ها و توانمندي هاي علمي كه محققين داشتند، روي آنها كار كرده اند. مثلا در كتاب اغاني به لحاظ علاقه اي كه من داشتم و كارهايي كه من كردم حدود 20 دراسه و تحقيق روي متن كار شده، اين ها به تناسب ديدگاه هايشان و در واقع نگرش هايشان، متن ها و كارهاي را ارائه داده اند، ولي هيچ يك، روي آنچه كه من دوست داشتم ،كار شود ،نديدم كسي كار كرده باشد. مثلا نكات تاريخي شيعي را كه مي شود يك تاريخ تشيع خيلي جالب از اين كتاب درآورد ،هيچ كس هنوز كار نكرده و واقعاً به زعم يكي از بزرگان ، روي ديگر سكه تاريخ تشيع را مي شود از روي اغاني دريافت كرد و فهميد و استناد كرد.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب افزود:بحث ديگري كه اشاره مي كنم ، بحث كتاب نهاد آموزش هاي اسلامي است كه ما در واقع بعنوان نخستين طرح همين مباحث متن پژوهي و دراسه ها مطرح  مي كنيم. به اين كتاب هيچ گونه تعلق خاطري نداريم ،از لحاظ اينكه، يك متن الگو ، دقيق و درستي است. يك كاري است كه يك دانشجويي تز دكتري اش بوده، انجام داده و آمده از كتاب تاريخ بغداد قرن پنجم يك مبحثي به نام نهاد آموزش در اسلام درآورده كه اگر خود خطيب هم شايد الان بود ،به هر حال اين نگاه برايش جالب و جديد بود. حالا اينكه در اين نگاه چقدر اين مؤلف و محقق -آقاي منيرالدين احمد – موفق بوده اين كار مهمانان عزيز ماست كه نوع نگاه و نگرش اين نويسنده را بررسي  و نقد مي كنند و ايرادهايش را مطرح مي كنند.
وي ادامه داد: يكي دو نكته براي من جالب بود كه خطيب بغدادي، چون امام جمعه بغداد بود ،به او مي گفتند خطيب و اينگونه لقب خطيب را گرفت. اين شهرهاي مختلف ايران و شامات آن موقع و خود عراق را سفر كرد و اشاره در كتاب تاريخ بغداد هم مي كند كه وارد شدم و از آن محدث استفاده كردم و فلان حديث را نقل كرد و اين فراوان است در زماني كه برمي گردد از آن سفرها و 20 سال شروع مي كند تاريخ بغداد را مي نويسد و در واقع شرح زندگاني دانشمنداني كه به نوعي در بغداد بودند يا محل درس و بحث شان بوده و يا گذري كرده و زماني آنجا بودند. منتهي جالب اين است كه وقتي برمي گردد از سفرهايش ،ظاهراً كتابي به نام الرحله في كلب حديث مي نويسد در فضايل و در فوايد كسب علم و دانش و حديث از طريق سفر كردن. در ضمن ايشان كتابي هم دارد بنام اقتضاء العلم العمل ، اقتضاي دانش و فراگيري دانش در عمل كردن به آن است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612