کد خبر:22468
پ
فاقد تصویر شاخص

كتاب روضه الانوار عباسي به نوعي اخلاق حرفه اي سياستمداران و حاكمان است

دكتر ايراني در نشست انديشه و اخلاق در اسلام براساس روضه الانوار عباسي گفت: كتاب روضه الانوار عباسي به نوعي اخلاق حرفه اي سياستمداران و حاكمان است كه به اقتضاي شرايطي كه براي محمدباقر سبزواري فراهم شده، توانسته اين اثر ارزشمند را تأليف كند.

ميراث مكتوب: دكتر اکبر ايراني در نشست انديشه و اخلاق در اسلام براساس روضه الانوار عباسي گفت: كتاب روضه الانوار عباسي به نوعي اخلاق حرفه اي سياستمداران و حاكمان است كه به اقتضاي شرايطي كه براي محمدباقر سبزواري فراهم شده، توانسته اين اثر ارزشمند را تأليف كند.
وي افزود: يكي از برنامه هاي مركز ميراث مكتوب اين است كه در آينده، كار تحقيق و پژوهش روي متون را در اولويت برنامه هاي مركز قرار دهد و از اين قبيل كارها، حمايت و آنها را منتشر كند.
براي كتاب روضه الانوار عباسي حدود 5 سال پيش كه به چاپ اول رسيد، نشستي در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب برگزار كرديم كه مطالب آن در آينه ميراث هم چاپ شد و امسال كه تجديد چاپ شد، ما موفق شديم كه اين اثر مهم را مجدد منتشر كنيم و لازم دانستيم كه بحثي هم در مورد اين كتاب، داشته باشيم . موضوع اصلي اين كتاب، اخلاق و انديشه سياسي در اسلام است. بحث اخلاق حرفه اي از مباحثي است كه در تمام رشته ها مطرح است و براي آن كتاب هاي متعددي در تمام رشته-ها نوشته شده ، چه در سياست، چه در فقه و چه در روانشناسي.
وي ادامه داد: به طور كلي شرايط فرهنگي و اجتماعي در جوامع هر چه بازتر و بيشتر باشد شرايط انديشيدن هم بهتر مي شود و توليد علم و دانش هم بيشتر خواهد شد و جامعه متأثر از اين انديشه ها، رشد و پويايي خواهد داشت. اين سؤال مطرح است كه خاستگاه و منشأ تأليف اين آثار در فرهنگ اسلامي چگونه و چرا بوده و چرا در عصر صفوي به اين مسئله بيشتر توجه مي شده؟ برداشت من شايد متفاوت باشد. وقتي شرايط اجتماعي و سياسي و فرهنگي آزادانه باشد و محقق بتواند به طور آزاد بينديشد و افكارش را ارائه كند، اينجا زمينه پويايي فراهم مي شود و در عصر صفوي مي بينيم كه انقلابي در توليد علم شد. كساني مثل علامه مجلسي ظهور كند و دايره المعارف بزرگ بحارالانوار را تأليف كردند. كساني مثل ميرداماد و ملاصدراها و شيخ بهايي ها در فلسفه و كلام اسلامي بروز كردند و آن انديشه هاي به جاي ماندني را مطرح كردند. در حوزه ادبيات و هنر هم همين طور، بني عماري به خصوص معماري كه شيخ بهايي هنرنمايي هايش در اصفهان معروف است و اين شرايط تا فراهم نمي شد اين اشخاص ظهور و بروز نمي كردند. طبيعي است در همين شرايط كه عالمان احساس آزادي مي كنند و قدرت و تواني كه در خود مي بينند احساس مي كنند اين حكومت بايد نقد شود و بايد آنچه كه اشكال در اجراي امور درجامعه هست مورد مد�’اقه و بررسي قرار بگيرد و حاكمان را نصيحت و امر به معروف بكنند تا آنچه به صلاح مردم و جامعه و اسلام است، اجرا شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612