کد خبر:18578
پ
D8A8D8A8D8A8

درگذشت دکتر صاحبی و پیام تسلیت مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی درگذشت دکتر محمدجواد صاحبی را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، دکتر محمدجواد صاحبی استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ دار فانی را وداع گفت. مرحوم صاحبی عضو شورای دین پژوهان کشور و رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، موسس نشریه کیهان اندیشه و مولف کتاب‌های مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر بود.

به همین منظور دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی به شرح ذیل درگذشت دکتر محمدجواد صاحبی را تسلیت گفت:

در گذشت محمد جواد صاحبی سردبیر نشریه وزین کیهان اندیشه را تسلیت عرض می کنم. مرحوم صاحبی یکسالی بود که از بیماری سرطان کلیه رنج می برد. چندی پیش برای احوال پرسی خدمتش رسیدم. البته از بیماری خود هیچ گلایه ای نداشت و سخنی از آن به میان نیاورد. اما امیدوارانه از مباحث روز علمی و نشر کتب و مجلات مختلف سخن می گفت و دغدغه او رفع مشکلات و حل مسائل رایج در حوزه های علمیه بود.

ایشان بیش از 20 سال مجله پر مطلب و خواندنی کیهان اندیشه را سردبیری می کرد. شاید در طرح مباحث روز فقهی در این نشریه پیشگام بود. مباحث نو و تازه ای در فقه اجتهاد پویا از آیت الله محمد ابراهیم جناتی و برخی مباحث قرآنی از آیت الله صالحی نجف آبادی را منتشر می کرد. نشر این مباحث موجب شده بود نسل طلاب فاضل علاقه مند به مباحث اجتهادی بیشتر وارد این مباحث شوند.

بنده در سالهای 70تا78 توفیق حضور مستمر در دفتر ایشان را داشتم و از محضر برخی استادان فیض می بردم. روی گشاده و وسعت نظر و حسن خلق ایشان عامل اصلی جذب طلاب جوان در دفتر نشریه بود. در زمینه افکار و اندیشه های سید جمال الدین اسدآبادی کار پژوهشی و اسنادی قابل تحسینی منتشر کرد. به جوانان مستعد و علاقه مند مجال قلمفرسایی می داد. بنده حقیر نیز توفیق داشتم چندین مقاله در باب موسیقی در اسلام، دیدگاه ابن عربی در باب سماع و موسیقی و تصحیح و ترجمه رساله سید ماجد بحرانی در باب غناء و… منتشر کنم که زمینه تحقیق و علاقه بیشتر حقیر در این مباحث شد به طوری که در سال 73  موفق به انتشار دو کتاب در این زمینه شدم که حوزه هنری ناشر آنها بود.

نوع نگاه و عملکرد مرحوم صاحبی برای اصحاب موسسۀ کیهان در تعارض قرار گرفت و کم کم اساس این نشریه رو به تعطیلی کشید و برای همیشه از ادامه راه بازماند. پس از آن مرحوم صاحبی که همزمان به تدریس تاریخ در حوزه های علمیه مشغول بود، دبیرخانه دین پژوهان کشور را بنیان نهاد و به فعالیت در این حوزه مشغول شد.

بنده در این سالهای متمادی ارتباط و آشنایی با این دانشمند وارسته جز خوبی و مدارا و انسانیت و دستگیری از اهل تحقیق و فرهنگ چیزی ندیدم و درگذشت او را ثلمه و مصیبتی برای حوزه های علمیه می دانم. در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب توفیق انتشار  رساله فواید راه آهن تألیف کاشف السلطنه  به تحقیق و تصحیح ایشان را داشتیم که چندی بعد پروفسور پاول لوفت از انتشار آن تقدیر کرد.

حضور افرادی چون او همواره غنیمتی بزرگ است که جایگاه علمی مراکز دینی را اعتلای بیشتر می بخشند و به توسعه و ترویج دانش کمک می کنند. باران رحمت و رضوان الهی هماره بر روح بلند او ببارد و در جوار رحمت حق آرام گیرد. از خداوند منّان می خواهیم به خانواده داغدیده آن عزیز سفرکرده صبرجمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612