کد خبر:31956
پ
۸۶۷۵۴۳-۲

خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ‌نگاری یعقوبی

نشست «خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ‌نگاری یعقوبی» از سلسله نشست‌های علمی گروه رجال و خاندان‌های اسلامی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- پژوهشکده تاریخ اسلام نشست «خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ‌نگاری یعقوبی» را از سلسله نشست‌های علمی گروه رجال و خاندان‌های اسلامی برگزار می‌‌کند.

در این نشست که دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، دکتر سیدابوالفضل رضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره «خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ‌نگاری یعقوبی» سخنرانی می‌کند و محترم وکیلی سحر دبیری نشست را برعهده خواهد داشت.

احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح یعقوبی اصفهانی مصری (م۲۸۴ق) از بزرگان و پیشگامان دانشمندان «موالی» است. او را می‌توان معلم و پدر جغرافیای اسلامی و تاریخ‌نگاری جهانی با ویژگی‌های عقل‌گرایانه دانست. گرایش دینی- مذهبی و وسعت تسلط علمی او در حوزه تاریخ، جغرافیا، شعر و نجوم و گیاه‌شناسی و مطالعات اجتماعی، وی را بر صدر طبقه دانشمندان بنام اسلامی-شیعی قرار داده است.

یکی از یادگارهای گرانسنگ مورخ مذکور، کتابی تاریخی موسوم به تاریخ یعقوبی است. از ویژگی‌های مهم تاریخ یعقوبی، پرداختن به جنبه‌های تمدنی و فرهنگی تاریخ، نگاه نقادانه او به روایات، گزینش اخبار و حذف برخی از آنها، نگاه جامع به تاریخ و عدم محدودیت در دوره اسلامی، تواضع علمی او، نگارش تاریخ با روش ترکیبی، نگاه مستقل سیاسی، عدم حذف رخدادهای مربوط به شیعه و امامان معصوم علیهم‌السلام از تاریخ، صراحت نسبی و پرهیز از مدح و ستایش حکام، پرهیز از نقل برخی افسانه‌ها و اسطوره‌ها و سبک موضوع محور کتاب را می‌توان نام برد.

علا‌قه‌مندان می‌توانند دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ با ورود به لینک  http://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture این نشست را دنبال کنند.

خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ‌نگاری یعقوبی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612