کد خبر:1785
پ
tasih-ya-takhrib-1

تصحیح یا تخریب؟

گاه کار ناپسند کتاب‏سازی از حد متعارف و قابل تصور آن در می‏گذرد به گونه‏ای که باید نام دیگری برای آن اندیشید؛ نامی که، گرچه گویاتر و «در خورتر»، ولی زیبندۀ ارباب تحقیق و پژوهش نخواهد بود.

میراث مکتوب- گاه کار ناپسند کتاب‏سازی از حد متعارف و قابل تصور آن در می‏‌گذرد به‌گونه‏‌ای که باید نام دیگری برای آن اندیشید؛ نامی که، گرچه گویاتر و «در خورتر»، ولی زیبندۀ ارباب تحقیق و پژوهش نخواهد بود. البته چنانچه پژوهشگری کار را تا به آنجاها بکشاند دیگر نه پژوهشگر که چیزی دیگر خواهد بود.
این روزها که بلبشو و بی‌حساب و کتابی به عرصۀ دانش و دانش‏‌پژوهی و صنعت نشر نیز راه یافته، و این حوزه‏های قابل احترام به دست عده‏ای فرصت‌‏طلب و سودجو به انحراف کشیده شده، نه دستی از غیب بیرون می‏‌آید که کاری بکند نه صاحبدل قدرتمندی به فکر چارۀ این درد می‏‌افتد، و چنین می‏‌نماید که «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است». چون نه ضابطه‏‌ای در کار است و نه نظارتی بر کیفیت آنچه منتشر می‏‌شود، هرکس به خود اجازه می‌‏دهد از این نمد هرج و مرج کلاهی دست و پا کند و لذا حکایت زردوز و بوریاباف هر روز و هر هفته تکرار می‌‏شود. در چنین شرایط به ظاهر خواب‏‌آلوده‌‏ای بعضی ویراستاران خود ساخته، خواننده را چنان از بیخ عرب و از جاده پرت تصور می‌کنند که او احساس حقارت می‏‌کند و از خود می‌‏پرسد که چرا تا بدین اندازه دست کم گرفته شده است.
مقالۀ «تصحیح یا تخریب؟» نوشتۀ مجدالدین کیوانی؛ از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612