کد خبر:3307
پ
negaresh-m1

تاریخ نگارش‌های علمی در دوره عثمانی

مجموعه هشت جلدی تاریخ نگارش‌های علمی در دوره عثمانی، با نظارت و سرویراستاری دکتر اکمل‌الدین احسان اوغلو رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی، منتشر شده است.

میراث مکتوب – مجموعه هشت جلدی تاریخ نگارش‌های علمی در دوره عثمانی، با نظارت و سرویراستاری دکتر اکمل‌الدین احسان اوغلو رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی، منتشر شده است.
مرکز تحقیقات تاریخ اسلام، فنون و فرهنگ (ایرسیکا)[۲]، وابسته به سازمان همکاری‌های (= کنفرانس) اسلامی[۳] در استانبولِ ترکیه و محلّ آن، درون ییلدیر سرای (کاخ ستاره) قرار دارد. این کاخ در واقع محلّ حکمرانی آخرین پادشاهان عثمانی، پیش از فروپاشی و الغای امپراتوی عثمانی در سال ۱۳۴۲هـ/۱۹۲۳م بوده است. در ضمن مجموعه انتشاراتِ این مرکز عامره، تاکنون آثار متعدّدی در زمینه‌های علوم اسلامی، تمدّن اسلامی و بخصوص در حوزه تاریخ علم مسلمانان، البتّه با رویکردی راهبردی به تولیداتِ علمی دوره عثمانی، منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به مجموعه هشت جلدی تاریخ نگارش‌های علمی در دوره عثمانی، با نظارت و سرویراستاری دکتر اکمل‌الدین احسان اوغلو[۴] رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی، اشاره نمود.
از این مجموعه آثارِ گرانسنگ، تاکنون، تعداد ۸ جلد (در ۱۷ مجلّد)، به ترتیب مشتمل بر ۱) ستاره‌شناسی، ۲) ریاضیات، ۳) جغرافی، ۴) موسیقی، ۵) نظامی و هنرهای رزمی، ۶) طبیعی و علوم تطبیقی، ۷) پزشکی و علوم وابسته، ۸) احکام نجوم و استدراکات و تکمله‌های مجلداتِ پیشین، طیّ سال‌های ۱۹۹۷-۲۰۱۱م همراه یک فهرستواره جامع از نمایه‌های متنوع (ایندکس) در سال ۲۰۱۲م، در قطع وزیری، منتشر گردیده است. در هر یک از مجلّداتِ اثر، ابتدا به تفصیل، گزارشی جامع، دقیق و عالمانه مشتمل بر کلیّات، مفاهیم، تعاریف، اصطلاحات و تاریخ آن علم در مقدّمه کتاب ارائه گردیده است، سپس به معرّفی آثار تولید شده در دوره و قلمرو جغرافیایی امپراتوری عثمانی (۶۹۹-۱۳۴۲هـ/۱۲۹۹-۱۹۲۳م) به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی عثمانی (با حروف و الفبای عربی) و برخی زبان‌های دیگر، در موضوعاتِ مربوط، به ترتیب تاریخ وفاتِ پدیدآوران (مؤلفان، شارحان، مترجمان، ناظمان و …) آن آثار، به انضمام گزارشی تفصیلی از محلّ وجودِ دستنویس‌های آثار در کتابخانه‌های ترکیه و احیاناً سایر کشورها و همچنین مشخصّاتِ نسخ چاپی آن‌ها، به زبان ترکی استانبولی، توصیف گردیده است و در پایان هر جلد نیز نمونه‌ای از تصاویر آثار یا پدیدآوران آنها، درج شده است.

آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از مقاله «تاریخ نگارش‌های علمی در دوره عثمانی» نوشته حسین متقی است که در هفتادویکمین شماره نشریه میراث شهاب به چاپ رسیده است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی فایل پایین کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612