کد خبر:5316
پ
mahdavidamghani-m-3

بُرده و قضیب پیغمبر اکرم (ص)

آنچه در ادامه می‌خوانید مقالۀ دکتر احمد مهدوی دامغانی است که در مجموعه مقالات با قافله شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) منتشر شده است

میراث مکتوب – در اخبار مربوط به کیفیت تشریفاتی تصدّی پاپِ جدید یعنی فرانسوا (به تلفظ فرانسوی و فرانسیس به تلفّظ انگلیسی) لابد خوانندگان گرامی در جراید خواندند که فرانسوا در هنگام قبول سمت والای خود که رهبری کاتولیکان جهان است دو «نشان» و علامتی که اتصاف او را به آن سمت به صورت ظاهر مسلم می‌سازد دریافت داشت و آن را زیور دست و گردن خویش ساخت.
این دو نشان یکی حلقه انگشتری منسوب به پیر یا پطر مقدس (= شمعون) و دیگری قطعه شال گردنِ پهنی که از پنبه بافته شده و منقّش یا مزین به صلی بهای سیاه یا سرخ رنگ است که به فرانسه به آن (پالیوم = پالّی یُم) می‌گویند و نام آن انگشتری به فرانسوی «حلقه یا انگشتری ماهیگیر» است چرا که جناب سن پیر صیاد ماهی بوده است.

از آنجا که نظیر چنین «رسم تشریفاتی یا تیمنی و تبرکی» در میان مسلمانان نیز در دوران پادشاهی امویان و لااقل قسمت اعظم دوران پادشاهی عباسیان نیز وجود داشته و ذکر آن در کتب تاریخ و سیر و اخبار و دواوین شعرای عرب مکرر آمده است و ممکن است توضیح و تبیین آن برای دانشجویان فاضل سودمند باشد، مناسب دانست مختصری در موضوع فوق الذکر و سابقه آن معروض دارد.

متن کامل مقاله «بُرده و قضیب پیغمبراکرم(ص)» نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی را بر روی فایل پایین بخوانید.

یادآور می‌شود مجموعه مقالات با قافلۀ شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) به اهتمام محمد طاهری خسروشاهی از سوی انتشارات ستوده به چاپ رسیده است.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

چون مه پی آفتاب رفتم…

یادداشتی درباره ارج نامه دکتر محمدعلی موحد


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612