کد خبر:36400
پ
شمس تبریزی ۳

برگزاری همایش بین‌المللی شمس تبریزی در تبریز

همایش بین المللی بزرگداشت شمس تبریزی آذرماه توسط شهرداری تبریز برگزار می شود.

میراث مکتوب- حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر عضو شورای اسلامی شهر تبریز از شمس و مولانا به عنوان افتخارات ایران و آذربایجان نام برد و ابراز امیدواری کرد که این همایش در تبریز در سطح بالایی برگزار شود.

وی ضمن دعوت از ادیبان، شاعران، اهالی فرهنگ و هنر برای شرکت در همایش تجلیل از مفاخر آذربایجان افزود: از زمان حضور یعقوب هوشیار به عنوان شهردار تبریز و با حمایت شورای اسلامی شهر، رویکرد شهرداری از مجموعه خدماتی به ارائه خدمات فرهنگی تبدیل شده است.

زعفرانچی‌لر اظهار کرد: شمس تبریزی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در عرفان اسلامی که نامش هموار با شهر کهن تبریز عجین شده و ضرورت دارد مدیریت شهری در راستای حمایت از داشته ها و میراث معنوی شهر، اقدام به برگزاری این همایش به بهترین نحو ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته علمی این همایش تشکیل یافته و مقاله ها نیز در حال تدوین بوده به طوری که مجموعه مقالات مشتمل بر ۱۰ مقاله در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید.

عضو شورای اسلامی شهر برگزاری همایش «شمس و مولانا» را از لحاظ گردشگری رویداد محور برای شناساندن تبریز موثر و مفید دانست و گفت: توجه ویژه به موضوع گردشگری یکی از ضروریات توسعه همه‌جانبه کلانشهرها بوده و توجه به گردشگری در مقیاس شهر نباید صرفاً اکتفا به اماکن گردشگری باشد.

از سوی دیگر شهردار تبریز در این راستا طی حکمی، دکتر محمد طاهری خسروشاهی را به عنوآذر ماهان دبیر علمی همایش بین المللی بزرگداشت شمس تبریزی منصوب کرد.

محمد طاهری خسروشاهی در سالهای گذشته، تحقیقات قابل توجهی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و پژوهش‌های چشمگیری در موضوع تاریخ و ادبیات آذربایجان انجام داده است.

از جمله آثار او می توان به کتاب‌های فصل‌های تاریکی (بررسی تحلیلی بازتاب جنگ‌های ایران و روس در شعر عصر قاجار)، مُرغِ صبح خوان (مقالاتی در بررسی منظومه فکری استاد شهریار (، چراغِ جان (مهمترین تحقیقات متاخّران درباره شیخ محمود شبستری)، خلوت نشین گنجه (بررسی تحلیلی منظومه های نظامی گنجه ای)، سایه سروِسهی (یادنامة استاد دکترمنوچهرمرتضوی)، با قافلة شوق (ارج نامه دکتر محمّدعلی موحّد)، اینگونه ماندگار (یادنامة استاد دکتر اسماعیل رفیعیان)،کتاب شناسی توصیفی-تحلیلیِ دکتر محمّدعلی موحّد، مردان بی ادّعا (شرح حال سرداران شهیدآذربایجان؛ از قاجار تا دورة معاصر)، پیرِگلرنگ (یادنامه مصحّح فقید دیوان حافظ؛ دکتر رشید عیوضی تبریزی) اشاره کرد.

از جمله تکاپوی علمی و فرهنگی او می توان تألیف مقالات ادبی در نشریات علمی و دانشگاهی، تالیف مدخل های مرتبط با آذربایجان در دانشنامه‌های علمی کشور و حضور و سخنرانی در همایش ها و نشست های ادبی و فرهنگی نام برد.

طاهری همچنین دبیر علمی چند نشست مهم علمی و فرهنگی از جمله دبیر همایش روز ملی شعر فارسی، دبیر علمی جایزه کتاب سال تبریز، دبیر علمی همایش بین‌المللی نظامی گنجه‌ای و عضو انجمن تصحیح نسخه های خطی ایران است.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612