کد خبر:27878
پ
photo_2023-02-26_18-37-56

بزرگداشت «حکیم نظامی» در مازندران

همایش بزرگداشت «حکیم نظامی» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شنبه ششم اسفندماه ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) رویانِ شهرستان «نور» برگزار شد. محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آئین اظهار کرد: در میان شاعران […]

همایش بزرگداشت «حکیم نظامی» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شنبه ششم اسفندماه ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) رویانِ شهرستان «نور» برگزار شد.
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آئین اظهار کرد: در میان شاعران و ادیبان ما فراوان نیستند اشخاصی که در عین فرزانگی «حکیم» هم باشند. چراکه «حکمت» یک موهبت الهی است.
او ادامه داد: از سال گذشته ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و در این مسیر اکثر رایزنی‌های فرهنگی و سفارت های ایران در خارج از کشور نیز فعالیت می کردند که امروز این فعالیت‌ها دو چندان شده است.
رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توجه به بزرگانی چون حکیم نظامی و پاسداشت و نشر شعر و اندیشه های ایشان، موجبات تقویت زبان و ادب فارسی را فراهم می آورد و این زبان ارجمند را در مقابل تهاجم ها حفاظت می کند.
شالویی اضافه کرد: داستان ها و حکایت های حکیمانی چون نظامی حاوی محتواهای غنی و جذاب برای نسل جوان و برای مخاطبین امروز زبان و ادب فارسی است. خوشبختانه زبان حکیم نظامی آن چنان دشوار نیست و مخاطبین عام هم می توانند تا حدودی با کلام او ارتباط برقرار کنند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: این نکته اهمیت دارد که ما بتوانیم میراث‌دار واقعی آنها باشیم و شعر و اندیشه‌ هایشان را به خوبی فهم کنیم و به نسل‌های جدید ارائه نماییم چرا که شعر این بزرگان سرشار از حکمت های عمیق و دقیق است که فهم آنها بسیار مهم، ضروری و راهگشاست.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: حکمای ما از جمله فردوسی، نظامی، سنایی و… در قلمرو فرهنگی ما ایرانیان زیست کرده اند و موجبات افتخار ما را در جهان علم و فرهنگ و تمدن فراهم آورده‌اند. از اینرو ضرروی است که تلاش کنیم به بهترین وجه ممکن این حکما و بزرگان را در داخل و به خصوص در خارج از کشور معرفی و مورد اکرام و تکریم قرار دهیم.
شالوئی درپایان با اشاره به اهمیت مفاخر فرهنگی و علمی استان مازنداران گفت:استان مازندران دارای چهره ها و مفاخر بسیاری است که باید برای شناسایی و معرفی بیشتر آنها تلاش شود. جای جایِ استان مازندران از آمل تا تنکابن و بهشهر و… سرشار از چهره‌های تابناک علمی و فرهنگی است که باید با اهتمام مدیران فرهنگی، دانشگاه ها و دست اندرکاران استان به جامعه علمی و فرهنگی کشور به خصوص نسل جوان معرفی گردند.

اندیشه و شعر حکیم نظامی هویت ساز است

حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در آئین بزرگداشت «حکیم نظامی» در شهرستان «نور» گفت: فراوانی مفاخر فرهنگی در ایران تا حدی است که نمی توانیم همه آنها را مورد تکریم و اکرام قرار دهیم. البته این امر حاصل غنای علمی و فرهنگی سرزمین عزیزمان ایران است.
او در ادامه سخنان خود گفت: یکی از چهره های تابناک سپهر فرهنگی ایران حکیم نظامی است که خمسه یا پنج گنج او حاوی دنیایی از دانش ها، حکمت ها و اندرزهای سازنده است. حکیم نظامی پس از بزرگانی چون فردوسی در هویت بخشی و ارتقای زبان و ادب فارسی نقش مهم و چشمگیری داشت و میراث گرانقدر او تا امروز هم مهم و تأثیرگذار است.
جوادی تأکید کرد: امیدواریم اقداماتی که در ایام بزرگداشت حکیم نظامی از سوی نهادهای فرهنگی کشور به خصوص انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صورت می گیرد، نقش موثری در بسط و گسترش اندیشه های رفیع این حکیم و شاعر برجسته پارسی داشته باشد.

«هفت پیکر» حاوی اندیشه «آرمان شهری» حکیم نظامی است

مرتضی محسنی دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه مازندران در آئین بزرگداشت «حکیم نظامی» در شهرستان «نور»گفت: حکیم نظامی در «هفت پیکر» با نوعی گرایش آرمان گرایانه و با توجه به نَفس زندگی، به بیان اندیشه آرمان شهری خود پرداخته است.
دانشیار زبان و ادب فارسی دانشگاه مازندران اظهار کرد:حکیم نظامی در پی آن است که جان و جهان تازه ای را دراندازد و به عبارتی به دنبال حرکت از «بود» به سوی «نمود» است. حکیمانی چون نظامی به دنبال دنیایی تازه و فراتر از زندگی معمول و مرسوم اند تا در قالب این جهان نو، روح پاک بشری را به آرمان های متعالی متصل نمایند.چرا که روح های پاک و تازه همیشه در صدد آن هستند که وضع تازه ای را حاکم نمایند.
محسنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نظر حکیم نظامی، زندگی را دوامی نیست، لذا در «هفت پیکر» با بیان داستان بهرام گور تأکید می کند که چون با مرگ، پایان زندگی فرا می رسد، ضروری است که به گونه ای زندگی کنیم که این حیات و زندگی توأم با سعادت و مهر باشد.
او تأکید کرد: حکیم نظامی در«هفت پیکر» تصریح می کند که یکی از راه های نجات بشر آن است که بزرگان از نظامات مدون گذشته الگو بگیرند تا بتوانند آرمان شهر را برای عموم مردم وجامعه به منصه ظهور رسانند.

سیر تحول و تطور کلمات فارسی در آثار حکیم نظامی

جلیل غریبی، نظامی پژوه در آئین بزرگداشت «حکیم نظامی» در شهرستان «نور»گفت: با مراجعه به فرهنگ لغات فارسی در می یابیم که که در جریان تحول و تطور واژگان فارسی، کلمات معانی دیگری پیدا کرده اند و این تحول در کلمات به خوبی در اشعار حکیم نظامی در «هفت پیکر» آشکار است.
او در ادامه سخنان خود گفت:برخی کلمات را به عنوان کلمه ساده می شناسیم در حالی که برخی از آن ها دارای پیشوند هستند؛ همانند کلمه آکنده یا آگنده؛ حکیم نظامی در بیتی می گوید:

هرچه در آن خم افکنده ایم
آتش اندر خم خود آکنده ایم

غریبی تصریح کرد: معمولا کلمه سریر را با «س» می خوانیم. علت این امر آن است که سریر به خصوص براساس «هفت پیکر» به کاخی اطلاق می شده که صداها از گنبد آن باز می گشته است. از اینرو اگر کلام و شعر نظامی نبود شاید امروز سیر تحول این کلمه تا امروز به درستی برای ما آشکار نمی شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612