کد خبر:37835
پ
12

نصب مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک

در نشست شورای سیاستگذاری سومین همایش ملی و بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد.

میراث مکتوب- نشست شورای سیاستگذاری سومین همایش ملی و بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی قرن ششم هجری با حضور جمعی از نمایندگان نهادها و موسسات فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آیین گفت: دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور محترم، همچنین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به مفاخر ایران و معرفی هرچه بیشتر آنان به نسل جوان و جدید کشور، توجه و عنایت فراوان دارند و در این راستا همواره رئیس دولت سیزدهم در بسیاری از مراسم‌های مرتبط با مفاخر، خاصه بزرگداشت حکیم نظامی، حکیم فردوسی و حافظ شیرازی با ارائه سخنرانی یا ارسال پیام، مشارکت ویژه خود را آشکار نموده‌اند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شعر و اندیشه بزرگانی چون حکیم نظامی آنچنان مهم و تأثیرگذار است که توجه و عنایت به آن، مایه وحدت بخشی ملت‌ها و دولت‌های جهان پارسی زبان شده و شرایط یکدلی و پیوند ایرانیان با سایر ملت‌های جهان را فراهم آورده است.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی تأکید کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت حکیم نظامی در سپهر ادبی و حکمی ایران و جهان، امسال، ستاد بزرگداشت برآن است تا با رویکردهای جدید و با برگزاری و ساماندهی رویدادها و فعالیت فرهنگی و هنری تأثیرگذار در تهران و استان‌ها، همچنین در نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، برنامه‌های جدید و تأثیرگذاری را به ایرانیان و جهانیان عرضه نماید.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال با همکاری شهرداری تهران، تندیس حکیم نظامی که به همت استاد قشقایی از مجسمه سازان به نام ایران طراحی و ساخته شده است در میدان ونک تهران نصب خواهد شد.

او اضافه کرد: در کنار نهادها و سازمان‌های دولتی، موسسات مردم نهاد، همانند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و بنیاد مقبره الشعرای استاد شهریار در اصفهان و تبریز با برنامه‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری و پژوهشی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را همراهی و یاری خواهند کرد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در پایان گفت: هفته بزرگداشت حکیم نظامی از 14 تا 21 اسفندماه در تهران، استان‌ها و در نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور با جدیت برگزار خواهد شد. بر این اساس آیین افتتاحیه در روز 14 اسفندماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اختتامیه نیز در پایان این هفته در تالار وحدت تهران برگزار می‌گردد.

کاوه خورابه، معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه طی سخنانی عنوان کرد: امسال بزرگداشت حکیم نظامی در چند بخش برگزار می‌شود؛ در سطوح ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی و تهران به عنوان پایتخت ایران عزیز فعالیت بیشتری در این رویداد ملی و بین‌المللی خواهد داشت. در تلاش هستیم که در استان‌ها رویدادها به بهترین شکل ممکن برگزار شود و برنامه‌های ویژه‌ای در سطح بین‌المللی نیز تدارک دیده شده است.

معاون پژوهشی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی افزود: ستاد در سومین سال برگزاری این رویداد مهم  و تأثیرگذار، سه رویکرد مهم را تعریف کرده است که اولین آن، رویکرد علمی و پژوهشی است و به آراء و اندیشه‌های حکیم نظامی در این بخش توجه ویژه‌ای خواهد شد. رویکرد دوم، رویکرد فرهنگی و هنری است  که بر اساس پنج گنج این حکیم والامقام، از ظرفیت‌های نمایشی، موسیقایی و تجسمی این اثر گرانسنگ بهره خواهیم برد.

او اضافه کرد: سومین بخش فعالیت‌ها که مهمترین آن هاست، رویکرد تبلیغی و رسانه‌ای است که می‌تواند بیشترین بهره را به مجریان، پژوهشگران و مدیران ارزانی دارد و خروجی‌های اقدامات صورت گرفته را به معرض دید ایرانیان و جهانیان بگذارد.

در ادامه این نشست رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی شرکت متروی تهران، رئیس بنیاد مقبره الشعرای استاد شهریار و نمایندگانی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امورخارجه، موسسه توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و دانشگاه علامه طباطبائی پس از بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات تخصصی، برنامه عمل سازمان‌ها و موسسات متبوع خود برای همکاری با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را ارائه کردند.

احمد صدری استاد و پژوهشگر برجسته موسیقی و رئیس کمیته موسیقی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی نیز در این برنامه طی سخنانی گفت: در سومین سال برگزاری هفته ملی بزرگداشت حکیم نظامی در سه بخش موسیقی اقوام، ردیف و دستگاهی و سمفونیک برنامه‌های متنوع موسیقایی تدارک دیده شده است که این آیین‌ها با همراهی استادان و نوازندگان نامدار موسیقی ایرانی در تهران و سراسر کشور برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اعضای شورای سیاستگذاری ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، از پوستر این رویداد ملی و بین‌المللی رونمایی شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612