کد خبر:2574
پ
bbannaer

برگزاری سمینار هندشناسی در ایران

سمینار دو روزه هند شناسی در ایران با حضور چهره های برجسته علمی و فرهنگی هند و ایران در تالار های استاد شهناز و استاد امیرخانی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۸ و ۹ بهمن برگزار می شود

میراث مکتوب- سمینار دو روزه هند شناسی در ایران با حضور چهره های برجسته علمی و فرهنگی هند و ایران در تالار های استاد شهناز و استاد امیرخانی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۸ و ۹ بهمن برگزار می شود.
افتتاحیه این سمینار از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۸ بهمن، در تالار استاد شهناز آغاز خواهد شد و در روز دوشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح نشست هایی در تالار استاد امیرخانی بر پا می شود.
در مراسم افتتاحیه این سمینار، دیوان حافظ متعلق به کتابخانه رضا رامپور توسط دکتر بهاءالدین خرمشاهی معرفی شد و پس از ایشان دکتر فتح‌الله مجتبایی به ارائه دیدگاه های خود در این باره پرداخت.
در بخش دیگری از این مراسم و پس از سخنان سفیر هند در ایران از چند کتاب با موضوع فرهنگ ایران و هند و تأثیرات متقابل آنها بر یکدیگر رونمایی شد و دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره هندشناسی در ایران سخن گفت.
در روز دوم این سمینار، نشست های تخصصی با موضوعات ادبیات، عرفان و تصوف، معماری، موسیقی و هنرهای نمایشی و سینما برگزار می شود.
نشست نخست ( که از ساعت ۹:۳۰ امروز آغاز شده است) دربارۀ ادبیات ایران و هند است و با ریاست دکتر محمدرضا نصیری و با سخنرانی دکتر حسن رضایی باغ‌بیدی دربارۀ اشتراکات بین فارسی قدیم و میانه و سانسکریت انجام خواهد شد و در ادامه علی دهباشی دربارۀ تاگور در ایران و سید صادق حسینی اشکوری دربارۀ نسخه‌های خطی فارسی در هند سخنرانی خواهند کرد. ریاست جلسه نشست دوم (عرفان و تصوف) بر عهده دکتر کریم نجفی برزگر است و دکتر کوروش کمالی دربارۀ عرفان سعدی و هند و دکتر محمدجواد ادبی دربارۀ عرفانی ایرانی در هند به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت و شیوا فولادیان‌پور مذهب سیک ها و ایران را بررسی خواهد کرد.
نشست سوم با ریاست دکتر بهمن نامورمطلق و با موضوع معماری از ساعت ۱۴ آغاز می شود و دکتر محمدرضا پورجعفر به اشتراکات معماری هند و ایران اشاره خواهد کرد، دکتر حشمت‌السادات معینی‌فر دربارۀ هند مدرن سخن خواهد گفت. هنر هند در عکس جهان عنوان سخنرانی بعدی این نشست است که توسط حبیب درخشانی ارائه خواهد شد. در آخرین نشست با موضوع موسیقی، هنرهای نمایشی و سینما و به ریاست فرهاد پالیزدار، دکتر فرزان سجودی دربارۀ سینمای هند سخن خواهد گفت و پس از ایشان دکتر مجید سرسنگی دربارۀ اشتراکات تئاتری ایران و هند و هومن بابک دربارۀ رقص کلاسیک هندی به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت.
شایان ذکر است اختتامیه این سمینار دو روزه از ساعت ۱۷ در تالار استاد امیرخانی برگزار می شود.
منبع خبر: سایت خانه هنرمندان ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612