کد خبر:4024
پ
garshaspname

بررسی گرشاسپ‌نامه مصور ۷۵۵ ق

از گرشاسپ‌نامه اسدی طوسی (سروده ۴۵۸ ق) نزدیک به چهل نسخۀ خطی کامل و ناقص باقی مانده است

میراث مکتوب – از گرشاسپ‌نامه اسدی طوسی (سروده ۴۵۸ ق) نزدیک به چهل نسخۀ خطی کامل و ناقص باقی مانده است. اقدم آنها متعلق به موزه توپقاپوسرای در استانبول است که به سال ۷۵۵ ق و به دست حسن بن الحاج رکن الدین درج (؟) کتابت شده است. بررسی نسخه‌شناختی این دستنویس موضوع مقالۀ حاضر است.

دستنویس حاضر ۹۱ برگ دارد. هر صفحه در چهار ستون بیست و پنج سطری و به خط نسخ نوشته شده است. تعداد ابیات آن، با احتساب ابیات نونویسی که بر سه ورق ترمیمی کتابت شده اند ۶۹۵۵ بیت است.

این دستنویس ۷ مجلس مینیاتور دارد که از این میان ۵ مینیاتور کامل و ۲ تا ناقص است. جای ۳۳ مجلس مینیاتور دیگر سفید گذاشته شده است.

مولف در این مقاله ضمن توصیف مشخصات ظاهری نسخه، به بررسی مسائلی چون اصالت مینیاتورها، ورق شمار قدیم نسخه و رکابه‌ها، افتادگی و جابه‌جایی اوراق، یادداشت های برافزوده، عناوین داستان، رسم الخط و املاهای قابل توجه بعضی کلمات، علائم تصحیح و مقابله، حرکت گذاری کلمات و جز آن پرداخته است.

ادامه مقاله «بررسی گرشاسپ‌نامه مصور ۷۵۵ ق (موزه توپقاپوسرای، ش خزینه ۶۷۴) نوشته دکتر محمود امیدسالار که در دفتر هجدهم مجله نامه بهارستان به چاپ رسیده است را با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612