کد خبر:5612
پ
beihaghi-m

بررسی متن نامه مسعود غزنوی به ارسلان‌ خان در تاریخ بیهقی با روش تحلیل گفتمان انتقادی

از میان انواع آثار منثور، مکاتبات درباری از جهات گوناگون شایسته تحقیق و مطالعه هستند

ميراث مكتوب – از میان انواع آثار منثور مکاتبات درباری از جهات گوناگون شایسته تحقیق و مطالعه هستند. در این جستار یکی از مکاتبات سیاسی مسعود غزنوی به ارسلان‌خان قراخانی که ابوالفضل بیهقی آن را نوشته و در کتاب وی نسخه کامل آن ثبت شده است، با استفاده ازسه مؤلّفه‌ فرکلاف تحلیل و توانایی نویسنده در پردازش مناسبات قدرت بررسی شده است. بیهقی در این نامه با گزینش دقیق واژه‌ها و به کارگیری ساخت معلوم و مجهول و وجهیّت اخباری سعی دارد قدرت مسعود غزنوی را – حتّی در شرایط بحرانی پس از شکست دندانقان- نشان دهد. تحلیل این نامه بسیاری از شگردهای زبانی بیهقی را در تبیین روابط سیاسی روشن می‌سازد.

ادامه مقاله «بررسی متن نامه مسعود غزنوی به ارسلان‌ خان در تاریخ بیهقی با روش تحلیل گفتمان انتقادی» نوشته محدّثه قدسي، دكتر محمّدجعفر ياحقيّ و دكتر مه‌دخت پورخالقی چترودی كه در مجله علمی – پژوهشی جستارهای ادبی (سال 47، شماره 184،(1393)) به چاپ رسيده است را بر روی فايل زير بخوانيد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612