کد خبر:4081
پ
chrmaghale-m

اصول دبیری چهارمقاله اساس مکاتبات و متون ادبی قدمای ما

نظامی عروضی اصول دبیری را به بهترین شکل گردآورده است؛ دیگران هم در اصول دبیری کتاب‌های مهمی نوشته‌اند اما کار نظامی، مهم‌ترین مسائل را دربر دارد و این اصول در ایران قدیم ریشه داشته و بعد، به دورهٔ امویان و عباسیان رسیده است

میراث مکتوب – نظامی عروضی اصول دبیری را به بهترین شکل گردآورده است؛ دیگران هم در اصول دبیری کتاب‌های مهمی نوشته‌اند اما کار نظامی، مهم‌ترین مسائل را دربر دارد و این اصول در ایران قدیم ریشه داشته و بعد، به دورهٔ امویان و عباسیان رسیده است. سخن نظامی تعریف دبیری، شاخصه‌های دبیر، شگردهای کار، شگردهای اعتباربخشی به کلام و… را در برمی گیرد و دبیران ما این اصول را در کار خود به کار برده‌اند.
نویسندگان در این مقاله اصول و مبانی را با توجه به متون ادب فارسی، از مقدمه ابومنصوری تا بیهقی، سیاست‌نامه، قابوس‌نامه، جهانگشا و برخی دیگر از متون ادب فارسی، بررسی کرده‌اند و نشان داده‌اند که در متون ادب فارسی، این اصول چه دامنه گسترده‌ای داشته و دارد.

ادامه این مقاله «اصول دبیری چهارمقاله اساس مکاتبات و متون ادبی قدمای ما» نوشته عباسقلی محمدی، مه‌دخت پورخالقی چترودی، سید عباس محمدزاده و علیرضا عابدیان که در شماره ۳۱ مجله ادب و زبان منتشر شده است بر روی فایل زیر بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612