کد خبر:3616
پ
khmse

بررسی تطبیقی معراجیه‌های خمسه نظامی با نگاه موردی به سه معراج‌نامه کتاب المعراج، معراج النبی و الإسراء و المعراج

نظامی گنجوی، مثنوی ‌سرای بزرگ قرن ششم هجری قمری و یکی از بنیان‌گذاران ادبیات داستانی منظوم فارسی است

میراث مکتوب – نظامی گنجوی، مثنوی ‌سرای بزرگ قرن ششم هجری قمری و یکی از بنیان‌گذاران ادبیات داستانی منظوم فارسی است. یکی از جذابیت­‌های مثنوی ­های نظامی وجود تحمیدیه­‌ها، مناجات و معراجیه­‌هایی است که در آغاز هر یک از منظومه‌­هایش دیده می‌شود که به دلیل زیبایی و تخیل زائدالوصف آن‌ها بسیار مورد توجه پیروان او بوده است.
مقاله حاضر در پی بررسی تطبیقی معراجیه­‌های خمسه نظامی و سه معراج ­نامه عربی پیش از او یعنی المعراج قشیری، معراج­ النبی ابن ­عباس و الإسراء و المعراج ابن حجر عسقلانی و سیوطی است که بر این اساس شباهت­ ها و تفاوت ­ها را در ساختار و محتوای آن ها نشان داده است و بدین نتیجه دست یافته که با وجود وجوه افتراق متعدد، نظامی در سرودن معراجیه ­های خود تحت تاثیر بسیار معراج ­نامه­های مذکور بوده است. برای رسیدن به این برآیند، ابیات معراجیه­های نظامی با شواهدی که از معراج­نامه­های مذکور به دست آمده، در کنار هم قرار گرفته تا بدین گونه میزان شباهت­ها آشکارتر شود.
متن کامل مقاله «بررسی تطبیقی معراجیه های خمسه نظامی با نگاه موردی به سه معراج نامه کتاب المعراج، معراج النبی و الإسراء و المعراج» نوشته سعید قاسمی پُرشکوه و عباسعلی وفایی که در شماره ۲ دوفصلنامه پژوهش‌های ادبیات تطبیقی به چاپ رسیده است با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612