کد خبر:14504
پ
image.php_

انتشار «دانشنامۀ تبرستان و مازندران»

«دانشنامۀ تبرستان و مازندران» به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی در پنج جلد از سوی نشر نی به چاپ رسید.

میراث مکتوب- «دانشنامه تبرستان و مازندران» به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی در پنج جلد از سوی نشر نی به چاپ رسید.

این مجموعه پنج جلدی نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است که در یک پروژهٔ گروهی طی حدود یک دهه تألیف شده و به تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر استان مازندران کنونی و سرزمین طبرستان بزرگ پرداخته است.

گسترهٔ فرهنگی مورد بررسی در این دانشنامه شامل استان مازندران، غرب استان گلستان (استرآباد)، شمال استان البرز (تالقان و روستاهای منطقهٔ تاریخی لورا)، شمال شرقی استان تهران (قصران، شمیرانات، لواسان، دماوند و فیروزکوه)، شمال استان سمنان (سنگسر، شهمیرزاد، سرخه، افتر و لاسگرد)، شرق استان گیلان (فرهنگ دیلمان و اشکورات) و شمال استان قزوین (فشگلدره و الموت) است، اما تمرکز محوری بر میراث معنوی و مادی استان کنونی مازندران قرار دارد.

تألیف این دانشنامه از سال ۱۳۸۰ آغاز شد. اما ساختار مبنایی و نظام‌مند آن از سال ۱۳۹۰ در فرهنگخانۀ مازندران با گردآوری و تدوین مجموعه با مدیریت احمد محسن‌پور قادیکلایی و با سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی آغاز شد.

دانشنامه تبرستان و مازندران حدود ۱۸۰۰ سرفصل و نزدیک به ۹۰ هزار مدخل دارد که در ۲۶ فصل سامان یافته است. این اثر ارزشمند ۱۲۰ هزار قطعه عکس، 700 قطعه نقاشی باستانی و 1200 سند و نقشۀ منحصر بفرد را در خود جای داده است.

در تدوین دانشنامه نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از چهره‌های علمی مازندران، ایران و جهان در قالب ۲۰ کارگروه نقش داشته‌اند.

تمامی مدخل‌های این مجموعه به زبان فارسی منتشر شده‌اند، اما برخی جلدها به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده‌است.

دانشنامۀ تبرستان و مازندران، در بیش از 3350 صفحه و با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612