کد خبر:2101
پ
fehrest2-Copy

انتشار جلد ۱۹ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

نوزدهمین مجلد از فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران؛ با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران، منتشر شد.

میراث مکتوب – نوزدهمین مجلد از فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران؛ با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران، منتشر شد.
این فهرست که با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران منتشر شده است را فریبا افکاری نگاشته است؛ ابوالفضل حافظیان، فهرست نگار برجسته کشور، ویراستار علمی آن بوده است.
این فهرست نسخه‌های خطی از شماره ۱۰۰۵۱ تا ۱۰۵۵۱ کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه تهران را در بر می‌گیرد. این فهرست پانصد نسخه‌ای مجموعه‌هایی چون نسخ دکتر کاتوزیان، فرخ غفاری، سید ابوالحسن موسوی، نسخه‌های متعلق به خاندان معیرالممالک، محمدعلی ناصح، حافظ فرمانفرماییان، دکتر مهدی آذر و مدرسه آیت الله بروجردی شهرری را در بر میگیرد.
نمایه‌ها شامل پدیدآورنده و آثار است. در انتهای کتاب نیز تصاویری از نسخه‌های خطی آمده است.
دکتر فاطمه فهیم ‌نیا رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و دکتر رسول جعفریان ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مقدمه‌ای که بصورت مشترک روی این فهرست آورده‌اند،‌ نوشته‌اند:
کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به دلیل موقعیت ممتاز آن در میان چندین دانشکده و هزاران دانشجو، یکی از پر رفت و آمدن ترین کتابخانه های کشور است. این امر سبب شده است تا مسوولان کتابخانه یاد شده، تمام تلاش خود را برای رسیدگی به خواسته‌ های علمی دانشجویان، تهیه کتابهای روز و فراهم کردن امکانات جهت رفاه حال مراجعین بکار گیرند. طبیعی است که چنین رفت و آمدی با این وسعت که با بسیاری از کتابخانه‌ های کشور قابل قیاس نیست، وقت زیادی را از مدیران کتابخانه گرفته است. با این حال، توجه به بخش هایی مانند بخش خطی و اسناد نیز در کانون توجه مدیران این کتابخانه بوده است.
در این کتابخانه، هرچند به دلایل مالی طی سالهای گذشته، خرید خطی بسیار بسیار محدود شده، اما تلاش برای فهرست کردن نسخه‌های موجود در آن ادامه داشته است. حرکتی که سه دهه قبل توسط مرحوم دانش پژوه و ایرج افشار آغاز شده و بخش اعظم آن پایان یافته بود، نیاز به برداشتن چند گام دیگر داشت که طی سالهای گذشته برداشته شده است. فهرست کاتبان نسخه های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه، فهرست نسخه های خطی مجلد بیستم و اکنون فهرست نسخه های خطی جلد ۱۹ با حمایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی برداشته شده و آماده طبع گردیده است.
فهرست حاضر شامل نسخه های شماره ۱۰۰۵۱ تا ۱۰۵۵۱ یعنی ۵۰۰ نسخه بوده و مهم‌ترین کتابهایی که در این مجلد فهرست شده اهدایی‌ ها و خریدهای به شرح زیر است:
۱)اهدایی دکتر ناصر کاتوزیان (استاد حقوق دانشگاه تهران) حدود ۱۵۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
۲)اهدایی فرخ غفاری حدود ۳۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
۳) خریداری از سید ابوالحسن موسوی حدود ۵۰ نسخه در سال ۱۳۶۴
شمار دیگری از نسخه های فهرست شده در این مجلد متعلق به خاندان معیرالممالک، محمدعلی ناصح، حافظ فرمانفرماییان، دکتر مهدی آذر و مدرسه آیت الله بروجردی شهرری است. چند نسخه نیز توسط افراد مختلف اهدا و یا از ایشان خریداری شده است.
اکنون خوشحالیم که کار فهرست نویسی به پایان رسیده و از این مهم‌تر پایان یافتن اسکن کتابهای خطی است که از این پس امکان سرویس دهی به محققان و پژوهشگران آثار خطی کتابخانه را بیشتر فراهم می کند.
مجلد حاضر توسط سرکار خانم افکاری تهیه شده و با ویراستاری علمی حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل حافظیان به انجام رسیده که از ایشان سپاسگزاری می‌شود.
چاپ فهرست حاضر نمونه ای دیگر از همکاری دو کتابخانه مهم کشور، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه مجلس شورای اسلامی است. امیدواریم که این همکاری ادامه یابد.
این فهرست در ۸۲۸ صفحه و با شمارگان هزار نسخه در سال جاری به قیمت ۲۳۰۰۰۰ ریال به چاپ رسیده است.

منبع: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612