کد خبر:29768
پ
۶۵۸-۲

همایش «تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری»

همایش «تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری» ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- همایش «تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری» ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در سبزوار برگزار می‌شود. این همایش را دانشگاه‌ها و انجمن‌هایی مانند انجمن ایرانی تاریخ، انجمن تاریخ اسلام، دانشگاه بیرجند، بنیاد ایران‌شناسی، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی و … حمایت می‌کنند.

محورهای همایش عبارتند از «کلیات مربوط به سبزوار و تشیع در سبزوار تا پایان هشتم هجری»، «تاریخ سیاسی شیعیان سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری»، «تاریخ علمی و فرهنگی شیعیان سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری» و «مناسبات شیعیان سبزوار با غیرشیعیان تا پایان قرن هشتم هجری».

رویکرد مسئله محور در مقالات دارای اعتبار ویژه است. ضمن اینکه رویکرد انتقادی در مقالات به ویژه از منظر تاریخ‌نگاری دارای امتیاز ویژه است. همچنین مقالات مربوط به سربداران در صورت نوآوری دارای امتیاز ویژه است.

جنبش سربداران در سال ۷۳۳ ه.ق در روستای «باشتین» از توابع «بیهق»، در اعتراض به عملکرد ناپسند مأموران مغول شکل گرفت. درباره اشتقاق لفظ «بیهق» و حدود آن -که بستر جغرافیایی جنبش سربداران بود – چند قول گفته‌اند: قول اول آن است که این «بیهه» است- به زبان پارسى اصلى «بیهین» بود- یعنى که این ناحیه بهترین نواحى نیشابور است. از قرائن چنین برمی‌آید که بیهق یکی از مراکز شیعیان روزگار خود و بالقوه زمینه حمایت از یک قیام شیعی را دارا بود.

پژوهشگران و دانشجویان باید چکیده مقالات خود را تا ۳۰ مرداد و اصل مقاله را تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ بفرستند. «همایش تشیع در سبزوار تا پایان قرن هشتم هجری» ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.

 

 

همایش تشیع در سبزوار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612