کد خبر:1700
پ
vijename-Copy1

افشار، نمادِ شتاب به دور از شتابزدگی

چند سال پیش، آنگاه که درآمدی بر دیوان ظهیر فاریابی، تصحیح استاد فقید دکتر امیر حسن یزدگردی، می نوشتم، از دو مکتب در حوزۀ تصحیح متون و تحقیقات ادبی سخن گفتم: «مکتب دقت» و «مکتب سرعت».

میراث مکتوب – چند سال پیش، آنگاه که درآمدی بر دیوان ظهیر فاریابی، تصحیح استاد فقید دکتر امیر حسن یزدگردی، می نوشتم، از دو مکتب در حوزۀ تصحیح متون و تحقیقات ادبی سخن گفتم: «مکتب دقت» و «مکتب سرعت». پیشوای مکتب دقت، علامه فقید محمد قزوینی است و پیشوای مکتب سرعت، استاد فقید سعید نفیسی. آنجا نوشتم که در مکتب دقت بر کیفیت تأکید می شود و در مکتب سرعت بر کمیت؛ اما این بدان معنا نیست که پیروان مکتب سرعت با کیفیت بیگانه اند… .
استاد فقید، افشار، به مکتب سرعت تعلق دارد که جز با پیروی از این مکتب فراهم آمدن و منتشر ساختن آن همه اثر ممکن نیست. پیروان مکتب سرعت از یک سو به کوتاهی عمر می اندیشند و می بینند که دوران عمر و بویژه دوران عمر مفید بس کوتاه است و بر بنیاد چنین باوری است که به سرعت می کوشند و می پویند و بی آنکه شتابزده باشند و اسیر آفت شتابزدگی گردند، در کار تحقیق «شتاب می ورزند»؛ شتابی خاص که لازمۀ شتاب عمر است.
استاد افشار مظهر آن باور بود؛ باور نسبت به گذرندگی حیات و کوتاهی عمر مفید و نماد این شتاب؛ شتاب به دور از شتاب زدگی در کار و تحقیق.
آنچه خواندید، منتخبی بود از مقاله ای با عنوان «استاد ایرج افشار و مکتب سرعت»، که دکتر اصغر دادبه آن را در فرهنگ یزد (ویژه نامه شادروان استاد ایرج افشار)، به چاپ رسانیده است.
از دیگر عناوینی که در این شماره به چشم می خورد، می توان به این موارد اشاره کرد:
روایت استاد افشار از خاندان خود: ایرج افشار
گفتار دکتر حداد عادل در مراسم بزرگداشت ایرج افشار: حداد عادل
قلم رنجه، کوشاترین ایران شناس و پربارتین: بهاء الدین خرمشاهی
پژوهش های یزدشناسی استاد ایرج افشار: حسین مسرت
افشار و کتیبه های یزد: علی اکبر شیرسلیمیان
یار نیکو گر بماند ز آدمی: یدالله جلالی پندری
دریغا شیر آهن کوه مردا که افشار بود: مهدی فیروزیان
در سوگ استاد ایرج افشار: محمد روشن
به یاد استاد ایرج افشار: محمدآصف فکرت
شعری و سخنی برای افشار: غلامرضا محمدی
افشار به مثابه یک نهاد: علی اکبر جعفری ندوشن
مرگ چنان خواجه نه کاری است خرد: سیدعلی اصغر طباطبایی نیا
فصلنامۀ فرهنگی پژوهشی فرهنگ یزد؛ شماره ۴۱-۴۰ (ویژه نامه شادروان استاد ایرج افشار)؛ صاحب امتیاز: شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد؛ مدیر مسئول: بهرام عبدالحسینی؛ سردبیر: سید عبدالعظیم پویا؛ قطع: وزیری؛ ۱۶۲ صفحه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612