کد خبر:2243
پ
ardakan-m

اسناد موزه اردکان

علی سپهری اردکانی، مؤسس موزه مردم شناسی اردکان است. شهرستان اردکان به علت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و وضعیت آب و هوایی خاص از جمله محل هایی است که آثار تاریخی آن در طول زمان تقریباً سالم و دست نخورده باقی مانده است.

اسناد موزه اردکان
میراث مکتوب- علی سپهری اردکانی، مؤسس موزه مردم شناسی اردکان است. شهرستان اردکان به علت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و وضعیت آب و هوایی خاص از جمله محل هایی است که آثار تاریخی آن در طول زمان تقریباً سالم و دست نخورده باقی مانده است. علاوه بر پایبندی شدید مردم به مذهب و علاقه وافر آنها به انجام امور خیریه باعث شده تا اماکن مذهبی این شهرستان مملو از اشیاء عتیقه و آثار گرانبها باشد. سپهری اردکانی راههای جمع آوری اشیاء موزه را به پنج دسته تقسیم کرده است: اشیاء اهدائی، اشیاءوقف، خریداری اشیاء، اشیاء زیرخاکی، جستجو.
در حال حاضر موزه مردم شناسی اردکان به پنج بخش تقسیم شده که وضعیت بخشهای مربوطه به شرح ذیل است: بخش مردم شناسی که از غنی ترین بخش های موزه محسوب می شود و بیش از یک هزار قطعه از اشیاء و لوازم کار و زندگی مردم اردکان متعلق به گذشته های دورو نزدیک اعم از وسایل منسوخ شده یا وسایلی که هنوز تا حدی در بعضی از نقاط مورد استفاده قرار می گیرد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است. بخش باستان شناسی که سنگواره ای متعلق به هشت هزار سال قبل، مجسمه گلی مربوط به دوره ساسانی، سنگ نوشته های ارزشمند ـ که قدیمی ترین آنها مربوط به قرن ششم ه.ق می باشد ـ، انواع سکه های طلا و نقره و مسی به نمایش گذاشته شده است. بخش جانورشناسی که از نکات جالب این بخش وجود حیوانات عجیب الخلقه و استثنایی است. بخش گیاه شناسی که گونه های مختلف گیاهی را در خود جای داده است. و بخش فرهنگی که به منظور حفظ آثار علما و دانشمندان و آشنایی نسل جدید با آنها این بخش دایر گردیده است. در بخش اسناد قدیمی مانند: صداق نامه ها، وقف نامه های ارزشمند، اسناد املاک، قولنامه ها، استفتائات ارزشمند از مراجع تقلید، فرمان مظفرالدین شاه، نامه های علما و مراجع، دفتر حزب دمکرات اردکان، سند مربوط به تعمیر مسجد جامع متعلق به سال ۱۲۵۰، قرآن های خطی، حزب های خطی، کتاب های ادعیه خطی، اسناد مربوط به انقلاب اسلامی و صدها سند و دستنوشته بکر دیگر که تاکنون در اختیار کسی قرار نگرفته است، نگهداری می شود.
گفتنی است با مجلد کنونی مجموعاً سه جلد از این اسناد به همت سیدصادق حسینی اشکوری توسط مجمع ذخایر اسلامی قم عسکبرداری، چاپ و منتشر گردیده است. دو جلد اول با عنوان مجموعه اسناد علی سپهری اردکانی چاپ شده، و این مجلد با عنوان فهرست نسخه های خطی و اسناد موزه مردم شناسی منتشر شده است.
فهرست نسخه های خطی و اسناد موزه مردم شناسی (اردکان ـ یزد)؛ تهیه و تنظیم: سیدمحمد موسوی نژاد (عارف)؛ زیر نظر سید صادق حسینی اشکوری؛ قم: مجمع ذخایر اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ قطع وزیری؛ ۲۰۴ مصور؛ قیمت ۱۲۰۰۰ تومان.
معرفی کتاب از زکیه بیات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612