کد خبر:6685
پ
ronamaee5

افتتاح کتابخانه اهدايي استاد قهرمان به دانشگاه فردوسي + گزارش تصویری

همزمان با دومين سالگرد درگذشت زنده ياد محمد قهرمان روز گذشته، دانشکدۀ ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد شاهد رونمايي از تمبر يادبود و نقش برجسته اين شاعر بود .

میراث مکتوب – همزمان با دومين سالگرد درگذشت زنده ياد محمد قهرمان روز گذشته در دانشکدۀ ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد علاوه بر آيين بزرگداشتي براي آن شاعر نامي کشور و خراسان شاهد رونمايي از تمبر يادبود و نقش برجسته اين شاعر بود که همزمان با افتتاح کتابخانه اهدايي استاد به دانشکده ادبيات انجام شد.

در ابتداي برنامه بزرگداشت استاد قهرمان که با حضور کم نظير استادان، دانشجويان و اهالي شعر و ادب همراه بود، دکتر سلمان ساکت رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد در سخناني گفت: امروز روزي به ياد ماندني است براي  اين دانشکده، دانشکده اي که ستارگان کم نظيري را به خود ديده است و روشنايي هر يک از اينان براي مباهات اين دانشکده  کافي است . تاکنون بزرگان زيادي کتاب هاي خود را به اين دانشکده اهدا کرده اند همچون  زنده يادان محمود فرخ ، غلامحسين يوسفي، گلچين معاني و دکتر انزابي و اکنون نزديک به دو هزار کتاب  اهدايي استاد قهرمان به اين دانشکده رونمايي مي شود. کسي که بيش از بيست و پنج سال در کتابخانه اين دانشکده بوده و اينجا در حکم خانۀ دوم وي بود. 

در ادامه هاشمي، معاون رييس دانشگاه فردوسي اظهار اميدواري کرد چنين اتفاقات فرهنگي در بزرگداشت مفاخر دانشگاه استمرار يابد . دکتر رشيد کاکاوند نيز در سخناني به برخي ويژ گي هاي شعري استاد قهرمان اشاره کرد و گفت: از ويژگي هاي شعر فارسي و اصول زيبايي شناسي در شعر، قرينه سازي است اين موضوع حتي در هنرهايي مثل معماري ديده مي شود و يکي از آنها استفاده از اوزان دوري در قرينه سازي است که بسيار ديده مي شود و استاد قهرمان استاد اين نکته است با اين تفاوت که قرينه هاي او موسيقايي است ودر لحن قرينه ايجاد مي کند. ضمن اينکه قهرمان در غزلها اگر چه به سنت شعري پايبند بود ولي از مجمع سنت گرايان سنتي جدا مي شود و خودش را به امثال منزوي و ابتهاج نزديک مي کند.

سخنران بعدي بزرگداشت دکتر محمود فتوحي، استاد دانشگاه فردوسي بود که ابتدا شعري به لهجۀ تربتي از استاد قهرمان خواند و سپس بحثي تفصيلي در باره سبک هندي و جايگاه قهرمان در اين ميانه مطرح کرد.وي با اشاره به مخالفت هايي که بر سر سبک هندي رفته است  گفت: از جنجالي ترين دوره هاي ادبي ما دوره اي 180 ساله از سلطنت شاه عباس تا افشاريه است که سبک هندي را شامل مي شود.اگر به دقت بررسي شود مي بينيم دانشکدۀ ادبيات دانشگاه تهران پيشتاز مخالفت عليه سبک هندي بود که  پرچمدار اين مخالفت ها ملک الشعراي بهار بود. بهار براي اولين بار در سال 1309 با سرودن مستزادي به شدت به سبک هندي تاخت .در سال1311 هم در مقاله اي که در مجله ارمغان چاپ شد با عنوان «بازگشت ادبي» شديدتر از قبل به سبک هندي حمله کرد و آخرين بار در کتاب سبک شناسي خود آب پاکي را روي دست اين سبک ريخت .اين حملات آثارش را به جا گذاشت و هنوز هم اين ذهنيت هست که در سبک هندي چيزي وجود ندارد. در اين ميانه اولين کسي که به دفاع برخاست نيما يوشيج بود که البته بيشتر ناشي از ذوق او بود. ذوقي که از ابهام و نخبه گرايي او سرچشمه مي گرفت.

دکتر فتوحي در ادامه به استاد قهرمان نظري انداخت و افزود: از ديگر کساني که با وجود اين مخالفت ها پا به ميدان گذاشت و سبک هندي را احيا کرد استاد محمد قهرمان بود که 8 کار ايشان و مجموع منشورات وي از چند شاعر ازجمله صايب، دانش مشهدي ، طغراي مشهدي و…به احياي 300 هزار بيت عصر صفوي انجاميد. علاوه بر اين رجوع به تذکره عرفات العاشقين که سالها کسي جرأت نمي کرد به آن نزديک شود برکات زيادي براي ادبيات ما داشت.

 شعرخواني استاد رضا افضلي و محمد کاظم کاظمي از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود. ادامۀ مراسم با رونمايي از تمبر زنده ياد قهرمان با حضور دکتر ياحقي ، دکترهاشمي ، دکتر ساکت ، سرابي مدير فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان و خانوادۀ مرحوم قهرمان همراه بود و سرانجام کتابخانه اهدايي زنده ياد قهرمان گشايش يافت و از نقش برجسته ايشان که استاد هادي عرب نرمي هنرنمايي کرده است پرده برداري شد.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612