کد خبر:6687
پ
aks_0

طرح کتابشناسی متون چاپی در ایران

آنچه در ادامه می خوانید مقاله ای از دکتر اکبر ایرانی است که در کتاب مرزبان فرهنگ: جشن نامه دانشور فرهنگیار حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی منتشر شده است.

میراث مکتوب – آنچه در ادامه می خوانید مقاله ای از دکتر اکبر ایرانی است که در کتاب مرزبان فرهنگ: جشن نامه دانشور فرهنگیار حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی منتشر شده است.

گنجینه ای بی کرانه از دستنوشت: نخستین آشنایی من با جناب دکتر سید محمود مرعشی در سال 1369 بود که با شرح صدر از طرح بنده حمایت کردند. به ایشان پیشنهاد دادم به لحاظ نیازی که دفتر مطالعات دینی حوزۀ هنری دارد، موافقت فرمایند بنده فهرستی از کتب سیره و شرح احوال امامان بزرگوار شیعه موجود در کتابخانه را تهیه کنم. ایشان نه تنها با این کار موافقت کردند، بلکه فرمودند خود کتابخانه آن را به صورت چند دفتر منتشر می کند. دفتر اول تراجم رجال حاوی فهرست کتب شرح احوال ائمه اطهار (ع) به وسیله انتشارات آن کتابخانه منتشر شد.

این ارتباط و همکاری در سال 1372 که طرح احیای میراث مکتوب راه اندازی شد، بیشتر گردید و بنده برای مشورت با آقای دکتر مرعشی هر از گاهی راهی قم می شدم. کتابخانه برای من محل دیدار و تبادل نظر با متخصصان و کارشناسانی چون علی رفیعی –عافاه الله- و دیگر فهرستنویسان و نسخه شناسان بود. برای اولین بار با محققانی مانند رسول جعفریان، محمدرضا انصاری و … آشنا شدم – که اکنون از دانشمندان بنام حوزۀ نسخه شناسی، فهرست نویسی و تصحیح متون کهن به شمار می روند- و تمجید از ایشان را بارها از لسان بزرگانی چون استاد شفیعی کدکنی و مرحوم ایرج افشار به وفور شنیده ام. این اقبال نسبت به بزرگان نسخه شناس خارجی هم وجود داشته است.

 مرزبان فرهنگ: جشن نامه دانشور فرهنگیار حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی/ ج1، صص339-350.

متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612