کد خبر:4141
پ
somer

آشنایی با هنر بین‌النهرین

کتاب سومر و اکد (هنر بین‌النهرین از آغاز تا قرن ۱۲ قبل از میلاد) با ترجمهٔ دکتر محمدرحیم صراف و دکتر منیژه ابکائی خاوری منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب سومر و اکد (هنر بین‌النهرین از آغاز تا قرن ۱۲ قبل از میلاد) با ترجمهٔ دکتر محمدرحیم صراف و دکتر منیژه ابکائی خاوری منتشر شد.

کتاب سومر و اکد (هنر بین‌النهرین از آغاز تا قرن ۱۲ قبل از میلاد) یکى از منابع اصلى تحقیقات علمى در مورد سرزمین سومر و اکد است.

در این کتاب آندره پارو مولف کتاب کوشیده است با انتخاب ویژگی‌ها و شاهکارهاى معمارى و اشیای مهم که در طول سالیان گذشته از مناطق باستانى مختلف بین‌النهرین کشف شدند، تلاشهاى مردم و هنرمندان سرزمین بین‌النهرین را در معرض دید علاقه‌مندان بگذارد.

در این کتاب او اشاره‌اى هرچند مختصر به معابد، زیگورات‌ها، مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها، کودوروها، سنگهاى یادبود، ظروف سفالى و سنگى، مهرهاى استوانه‌اى و … مى‌نماید که هر کدام از آنها نشانه روشنى از فرهنگ، هنر و تمدن ناشناخته سرزمینى هستند که در روند تاریخ جهان اولین اقوامى بوده‌اند که از دوره روستانشینى به دوره شهرنشینى وارد شدند و هماهنگ با پیشرفتهاى سیاسى، اجتماعى، مذهبى، اقتصادى و کشاورزى دست به ابداع خط زدند و خط پیکتوگرافى (خط تصویرى) را به وجود آوردند. از این تاریخ به بعد است که بشر با به خدمت گرفتن کاتبان چیره دست وقایع تاریخى زمان خود را بر روى گل نوشته‌ها در بین‌النهرین و ایلام ثبت و ضبط مى‌کند.

آندره پارو در این کتاب از هزاره پنجم قبل از میلاد تا هزاره دوم قبل از میلاد شاهکارهاى هنرى هنرمندان، صنعتگران، معماران سومر، اور، لاگاش، مارى، اکد، گوتى و در نهایت سومر نو، آمورى، بابل قدیم، کاسى و ایلامی‌ها را در معرض دید علاقه‌مندان، متخصصان و باستان‌شناسان قرار مى‌دهد. علاوه بر این وى منکر دستاوردهاى ایلامیان در سرزمین‌هاى جنوب غربى ایران نشده است و تلاشهاى آنها را نیز در کتاب خود در پیشرفت تمدن بشرى مى‌ستاید.

آندره پارو با ارائه جدولهاى علمى که شامل سلسله‌ها، نام پادشاهان و نیز مکانهاى باستانى و آثار کشف شده در طول هزارۀ پنجم قبل از میلاد تا هزارۀ دوم قبل از میلاد مى‌باشند، روند دستاوردهاى باستان‌شناسى را در سرزمینهاى بین‌النهرین و ایلام مدنظر قرار مى‌دهد.

ترجمۀ کتاب مذکور گام کوچکى است براى آشنایى محققان، باستان‌شناسان، اساتید و دانشجویان رشته باستان‌شناسى ایران.

این کتاب در ۳۹۲ صفحه و به مبلغ ۱۸۵۰۰۰ هزار ریال در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612