کد خبر:3150
پ
dah

امرای محلی در ایران از سومریان تا ظل‌السلطان

در کتاب دهیوپات: امرای محلی در ایران از سومریان تا ظل‌السلطان تاریخ اُمرای محلی ایران از آغاز تاریخ هفت‌هزار ساله ایران تا پایان قاجاریه به تحریر در آمده است

میراث مکتوب – در کتاب دهیوپات: امرای محلی در ایران از سومریان تا ظل‌السلطان تاریخ اُمرای محلی ایران از آغاز تاریخ هفت‌هزار ساله ایران تا پایان قاجاریه به تحریر در آمده است.
ایران از آغاز تاریخ خود سرچشمه نیکی و قدرت، زیبایی و فضیلت بوده و با اینکه در طول تاریخ پر فراز و نشیب آن اقوام مختلفی بارها به این سرزمین حمله کرده و سعی نمودند آن را نابود کنند این سرزمین استوار، پای برجا ماند و مشعل فروزان فرهنگ و تمدن خود را همچنان روشن نگاه داشت و تجلیات روح هنری خود را در هر زمان نمایان کرد.
تاریخ ایران، تاریخی که ملل آن بنیانگذار تمدن کنونی جهان هستند قسمت عظیمی از تاریخ جهان، بالاخص تاریخ جهان باستان است. تاریخی که در طول چندین هزار سال عمر خود دائم دچار تغییر و تحول و تکامل گردید و یونان و رُم بودند که در زمینه‌ی فرهنگ، تمدن و سیاست را از ایران بهره بردند و از نظر سیاسی، شیوه کشورداری به همان نحو که در سومر، اکد، فینیق مرسوم بود در غرب تقلید شد و اساس زندگی سیاسی در یونان و رُم قرار گرفت.
ایرانیان و هندیان پیش از آنکه در سرزمین ایران و هند سکنی گزینند با یکدیگر می‌زیستند و پس از آن آریاهای ایرانی از هم نژادهای خود جدا شده و به سوی مغرب رفتند، آریاهای هندی نیز از آنجا به سوی جنوب آمده و سکنه‌ اولیه‌ی بین‌النهرین، یعنی قسمتی که دولت‌های سومر و اکد و بابل در آن به وجود آمده بودند با مقدمات تمدن آشنا بوده‌اند.
ایران دارای تاریخی چند هزار ساله است که در هزاره سوم قبل از میلاد گوتی‌ها و لولویی‌ها در ایران حکومت کرده و به بابل و اکد یورش بردند و پادشاهی اکد را در بین‌النهرین برانداختند و سپس مادها روی کار آمده و مرزهای خود را از غرب به دریای مدیترانه و از شرق تا رود سند ادامه دادند.
کتاب دهیوپات: امرای محلی در ایران از سومریان تا ظل‌السلطان در ۸۰۰ صفحه، مصور توسط عباس قدیانی تألیف شده است و انتشارات آرون در تهران آن را در ده هزار نسخه منتشر کرده است.منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612