کد خبر:3196
پ
ketab2-1

کتابخانه‌های خصوصی ایران

کتابخانه های خصوصی غالبا در خاندان های علمی تشکیل شده و در طول زمان علمای خاندان بر غنای آن می افزایند و متاسفانه با در گذشت افراد شاخص خاندان و خالی شدن فامیل از عالمان کتاب دوست ،کتابها در میان ورثه تقسیم شده و یا به دست دلالان کتاب افتاده.

میراث مکتوب – کتابخانه‌های خصوصی غالباً در خاندان‌های علمی تشکیل شده و در طول زمان علمای خاندان بر غنای آن می‌افزایند و متأسفانه با در گذشت افراد شاخص خاندان و خالی شدن فامیل از عالمان کتاب‌دوست، کتابها در میان ورثه تقسیم شده و یا به دست دلالان کتاب افتاده و حاصل دهها و صدها سال زحمت و خون جگر چندین دانشمند پراکنده می‌شود و بکلی از دسترس دوستداران علم و کتاب خارج می‌شود، در این موارد چاره کار چیست؟
بخش مهمی از نسخه های خطی ما در کتابخانه های خصوصی نگهداری میشود که نوعا فهرست کاملی از آنها در دست نیست . کتابخانه های خصوصی غالبا در خاندان های علمی تشکیل شده و در طول زمان علمای خاندان بر غنای آن می افزایند و متاسفانه با در گذشت افراد شاخص خاندان و خالی شدن فامیل از عالمان کتاب دوست ،کتابها در میان ورثه تقسیم شده و یا به دست دلالان کتاب افتاده و حاصل دهها و صدها سال زحمت و خون جگر چندین دانشمند پراکنده می شود و بکلی از دسترس دوستداران علم و کتاب خارج میشود ،در این موارد چاره کار چیست ؟
راههای مختلفی به نظر می رسد از جمله اینکه صاحبان اصلی اینگونه کتابخانه ها که نوعا اهل علم اند در دوران پیری حاصل عمر خود رابرای استفاده عموم وقف کنند و اداره آن را به مراکز مشهور علمی همچون کتابخانه های بزرگ کشور بسپارند تا نامشان به عنوان خادمان فرهنگ جاودان شود و یا اینکه تمامی گنجینه خود را یک جا به کتابخانه های عمومی بفروشند و اگر رغبتی بدین کار ندارند یا فرصت آن را نمیابند به ورثه خود وصیّت کنند که در اولین فرصت کتاب ها به کتابخانه ای عمومی و مطمئن که امکانات کافی را در اختیار دارد همچون کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم ،کتاب خانه آستان قدس رضوی در مشهد یا کتابخانه ملی و مجلس در تهران منتقل گردد .
راقم سطور نمونه‌هایی از کتابخانه‌های خصوصی مهم را در خاطر دارد که پس از در گذشت صاحبان دانش‌پرور آن نابود شده و به تاراج رفته است.
زودتر باید چاره‌ای اندیشید تا دیگر شاهد این گونه صحنه‌های مصیبت‌بار برای میراث علمی دانشمندان این مرز و بوم نباشیم.

ابوالفضل حافظیان بابلی

منبع: میراث شهاب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612