کد خبر:1847
پ
Ketab-mah70-m-1

نقد و بررسی منابع جامع‌التمثیل

جامع‌التمثیل یا جامع‌التماثیل کتابی است از آثار قرن یازدهم درباره داستان‌های امثال و تمثیل و حکایت‌های ادبی و بیان ریشه برخی ضرب‌المثل‌های معروف است که به زبان فارسی است و آن را محمدعلی حبله‌رودی در دارالسلطنه حیدرآباد دکن نوشته است.

میراث مکتوب- جامع‌التمثیل یا جامع‌التماثیل کتابی است از آثار قرن یازدهم درباره داستان‌های امثال و تمثیل و حکایت‌های ادبی و بیان ریشه برخی ضرب‌المثل‌های معروف است که به زبان فارسی است و آن را محمدعلی حبله‌رودی در دارالسلطنه حیدرآباد دکن نوشته است. جامع التمثیل از جمله کتاب هایی است که برای مجلس گویان و اهل منبر مناسبت دارد، زیرا در درون حکایات یا پس از آنها مؤلف، به تناسب مباحث خود، به موعظه و اندرزگویی می پردازد و چون سخنوران، از آیات و احادیث و امثال و اشعار فارسی و عربی، به وفور استفاده می کند.
وحید سبزیان‌پور و حدیث دارابی در مقاله‌ای با عنوان «نقد و بررسی منابع حکایات کتاب جامع‌التمثیل ـ نقدی بر مأخذشناسی قصص و حکایات جامع‌التمثیل، تصحیح حسن ذوالفقاری» که آن را در شماره اخیر کتاب ماه ادبیات به چاپ رسانیده به بررسی منابع حکایات این اثر پرداخته اند.

برای بهره گیری بیشتر از این مقاله روی «دریافت فایل» کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612