کد خبر:5942
پ
فاقد تصویر شاخص

«مثنوی و مردم» در بوته نقد کارشناسان

کتاب «مثنوی و مردم» جلوه‌ای از روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی است

میراث مکتوب – کتاب مثنوی و مردم جلوه‌ای از روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی است.

این کتاب ماحصل تلاش‌ها و پژوهش‌های محمد جعفری (قنواتی) و سیداحمد وکیلیان است که انتشارات سروش آن را در سال جاری راهی بازار نشر کرده.

نشست نقد و بررسی این کتاب با سخنرانی محمد جعفری قنواتی، احمد وکیلیان، دکتر مجتبی بشردوست، دکتر حسن ذوالفقاری روز سه شنبه 22 مهر از ساعت 16 برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست‌ به سرای اهل قلم خانۀ کتاب واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شمارۀ 2 مراجعه کنند.

درباره کتاب مثنوی و مردم

کتاب حاضر شامل دو بخش از روایت های شفاهی برخی قصه های مثنوی است که در میان مردم ایران رایج هستند. ترتیب و توالی این روایت ها منطبق با دفترهای شش گانه مثنوی است. در بخش اول قصه هایی آمده که مولوی شرح کامل آن را بیان کرده است. نخستین روایت مربوط به قصه مرد بقال و طوطی و آخرین آن ها روایت شفاهی دژ هوش رُبا یا قلعه ذات الّصور است که در میان مردم با عنوان ” گل به صنوبر چه کرد” معروف است. بخش دوم شامل تمثیل ها و قصه هایی است که در مثنوی بن مایه آن ها با یکی، دو بیت آمده است.در هر مورد ابتدا قصه مثنوی، یا بهتر است بگوییم روایت مولوی، آمده است. سپس روایت های این قصه در ادبیات مکتوب ما، بعد از آن روایت های شفاهی آن قصه در ایران و سرانجام چنانچه روایت های جهانی داشته باشد، نقل شده‌اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612