کد خبر:5498
پ
valterhinz

سفرنامه والتر هینتس

والتر هینتس ۱۹۰۶ ـ ۱۹۹۲ م یکی از دانشمندان شاخص در میان ده‌ها ایران‌شناس بزرگ آلمانی است.

ميراث مكتوب – والتر هینتس ۱۹۰۶ ـ ۱۹۹۲ م یکی از دانشمندان شاخص در میان ده‌ها ایران‌شناس بزرگ آلمانی است که در دو سده گذشته، پژوهش‌های بنیادین و بی‌همتایی را به جهان ایران‌شناسی عرضه داشتند. هینتس ایران‌شناسی پرکار و به ویژه متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام بود. او در بسیاری از حوزه‌های مطالعات ایرانی (همچون تاریخ و تمدن هخامنشیان و ساسانیان، زرتشت‌شناسی، کتیبه‌شناسی، تاریخ صفویه و علم اوزان و مقادیر)، صاحب پژوهش‌هایی ناب و گسترده بود که در کتاب‌ها و مقاله‌های بی‌شماری از او منتشر شده‌اند. هر چند که بسیاری از این دستاوردها در میان ایرانیان به کلی ناشناخته و مهجور مانده‌است.

یکی از آثار او سفرنامه وی به ایران است. هینتس در مقدمه آن می‌نویسد:

مقدمه سفر به ایران که ـ این کتاب گزارش آن سفر است ـ داستانی طولانی دارد. یک دهه پیش، ضمن تحقیقی درباره تاریخ روسیه تقریبا به تصادف، با همسایه جنوبی این کشور، ایران تماس پیدا کردم. بی درنگ جاذبه منحصر به فرد فرهنگ ایران دست به کار شد. هر چه می‌گذشت بیش‌تر جذب قلمرو این جاود می‌شدم تا سرانجام پرداختن به ایران، کاوش در تاریخ‌اش، مردم‌اش، اقتصادش و زندگی فرهنگی ـ مدنی‌اش تبدیل به کار موظف و شغل اصلی‌ام شد.

… این سفر پژوهشی صرفا این فرصت را به من نداد که به پژوهش‌هایی تاریخی بپردازم که انجام آن بعدا در مقام رئیس سمینار وظایف ویژه‌ای بر عهده‌ام گذاشت، بلکه علاوه بر آن برایم این امکان را فراهم آورد که ایرانی سخت دستخوش دگرگونی را تجربه کنم و تصویر امروزی آن را با سه هزار سال تاریخ این سرزمین بسنجم.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

برلین ـ تهران

در ساحل دریای مازندران

پایتخت جدید ایران

در حاشیه کویر

به سوی خلیج فارس

تصاویر

سفرنامه والتر هینتس نوشته والتر هینتس ترجمه پرویز رجبی در قطع رقعی در 232 صفحه به بهاي 170000 ريال توسط انتشارات ایرانشناسی به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: كتابخانه تخصصی تاريخ اسلام و ايران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612