کد خبر:5107
پ
dozdiadabi-m

سرقت علمی: مصادیق و راهکارها

امروزه استفاده از اینترنت، فرصت چشم‌گیری برای ارائۀ مطالب علمی به وجود آورده است

میراث مکتوب – امروزه استفاده از اینترنت، فرصت چشم‌گیری برای ارائۀ مطالب علمی به وجود آورده است. با وجود منابع علمی فراوان در اینترنت و سایر محمل های اطلاعاتی در تمامی دنیا، مطالب زیادی در خصوص اخلاق علمی و جلوگیری از سرقت ادبی مطرح می‌شود. با عنایت به اینکه دنیای امروز، دنیای گذار از موج سوم یا همان عصر اطلاعات است و برخی از آینده پژوهان نیز اعتقاد دارند که ما از موج سوم گذر کردیم و به موج چهارم رسیدیم، حمایت از تولیدات علمی و فکری از اهمیت زیادی برخوردار شده است؛ زیرا تعاریفی که برای موج چهارم شده است بیشتر به اموری اشاره دارد که کنترل آن مشکل بوده و توجه ویژه ای را می طلبد. به عنوان مثال، عمده ترین این تعاریف به عصر مجازی و یا عصر فرهنگی و اقتصاد فرهنگی و یا عصر معنویت اشاره دارد.
در هر صورت اگر به هرکدام از تعاریف نگاهی عمیق داشته باشیم، باید به مسئلۀ اخلاق علمی بیشتر توجه شود. با توجه به آمارها و گزارشات، در این بین بی اخلاقی های علمی نیز در حال گسترش است. به همین مناسبت در ادامه ابتدا نگاهی گذرا به برخی از تعاریف سرقت ادبی، انتحال و دستبرد فکری یا اصطلاحاً سرقت علمی خواهیم داشت و سپس به راهکارهایی در مورد کم کردن این بی اخلاقی اشاره خواهد شد.

متن کامل مقاله «سرقت علمی: مصادیق و راهکاره» نوشته دکتر حمزه علی نورمحمدی را در شماره ۱۹۷ کتاب ماه کلیات منتشر شده است را بر روی فایل زیر بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612