کد خبر:1675
پ
rasayel-Copy

رسائل مشروطیتِ غیابی

مرحوم آیت الله شیخ محمدحسن نجفی کاشانی، متخلص به «غیابی»، فرزند مرحوم آیت الله شیخ ابوالقاسم ابن ملا عبدالحکیم ابن ملا عبدالرحیم بن حسین نجفی کاشانی، در ۱۹ جمادی الثانی ۱۳۰۳ در نجف متولد شد.

میراث مکتوب – مرحوم آیت الله شیخ محمدحسن نجفی کاشانی، متخلص به «غیابی»، فرزند مرحوم آیت الله شیخ ابوالقاسم ابن ملا عبدالحکیم ابن ملا عبدالرحیم بن حسین نجفی کاشانی، در ۱۹ جمادی الثانی ۱۳۰۳ در نجف متولد شد.
وی پس از طی مدارج علمی بنا به خواست پدر و درخواست اهالی بمبئی هند، عازم هند شد و در همانجا سکنی گزید و به ارشاد ده ها هزار نفر از شیعیان اسماعیلی پرداخت. وی در ۲۸ صفر سال ۱۳۸۷ ه.ق در تهران درگذشت. آن مرحوم دارای کتابخانۀ بزرگی بود که بر حسب وصیت خود تمام کتابهای خود که را در شهر بمبئی بود، وقف کتابخانۀ بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) نمود. در این مجموعه، تعداد ۴۸۸۴ جلد کتاب فارسی و عربی و بیش از دو هزار کتاب اردو از چاپی های قدیم هند، به ضمیمۀ تعداد ۸۱ جلد نسخه خطی وجود دارد.
از آن مرحوم تألیفاتی به جای مانده که برخی به زبان عربی، و فارسی و تعدادی هم به گجراتی است و چند عنوان آنها در همان بمبئی چاپ و منتشر گردیده و برخی نیز در تهران. از آن میان می توان به این عناوین اشاره کرد:
­ ریاض الجنان
­مختصر تاریخ زندگانی صاحب شرع اسلام حضرت محمد (ص)
­احکام العیدین
­فلسفۀ نماز
­رسالۀ وسیله النجاه
­مناسک النجفی
­نجاه المومنین
­هادی الانام در ترجمه اردوی کتاب معرفه الامام
­صحت اورتندرستی سهادت کاسرمایه هی
­رسالۀ انسانیت و اخلاق و معرفت یزدان
­نوروز در ایران و اسلام
­اسلام و احکام مذهب شیعه اثنی عشری
رسائل مشروطیت یا مجمع اللوائح به ضمیمۀ رسالۀ تحریم نقل الجائز، از جمله آثاری است که مرحوم آیت الله شیخ محمدحسن نجفی کاشانی به گردآروی آن همت گمارده است. آنچه در زیر می آید بخشی از عناوینی است که در این اثر به چشم می خورد:
کنفرانس اولتیماتوم به انگلیس درباره حوادث ایران، لایحه ثقه الاسلام آشیخ موسی مجتهد نوری، لایحۀ شیخ صالح افندی، رساله بیدار باش و حرف حق، مرامنامه و نظامنامه طرفداران مذهب، اطلاعیه آیات عظام و حجج اسلام در عتبات عالیات.
رسائل مشروطیت یا مجمع اللوائح به ضمیمه رساله تحریم نقل الجائز؛ گردآوردنده: آیت الله شیخ محمد حسن کاشانی نجفی رحیمی؛ به کوشش سیدمحمود مرعشی؛ قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره)؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ در قطع وزیری؛ با ۲۴۰ صفحه و به بهای ۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612