کد خبر:2567
پ
hafeziyan

جمع الجمع اشتباهات؛ از فهرست‌نگاری تا تصحیح متون

فهرست‏نگاری نسخه‏‏های خطی، به قول علما، کاری است سهل و ممتنع؛ یعنی اگرچه در ظاهر و ابتدای امر برای ناآشنایان آسان و قابل دسترسیِ همگان جلوه می‏ کند، ولی به هنگام عمل، بسیار دشوار و طاقت‏‏فرساست.

میراث مکتوب- فهرست‏نگاری نسخه‌‏‏های خطی، به قول علما، کاری است سهل و ممتنع؛ یعنی اگرچه در ظاهر و ابتدای امر برای ناآشنایان آسان و قابل دسترسیِ همگان جلوه می‏ کند، ولی به هنگام عمل، بسیار دشوار و طاقت‏‏فرساست و نیاز به آشنایی با دانش‏‏های گوناگون دارد که اگر با انگیزه و عشق سرشار و دقت و حوصلۀ فراوان و تتبعِ بسیار درآمیزد، راه به جایی می‏ برد. حال اگر در شناسایی نسخه‏‏ها – به‏‏ویژه نسخه‏‏های خاص و نه نسخه‏‏های آسان‏‏یاب – یکی از ارکانِ پیش‏گفته کم شود، مثلاً در بررسی یک نسخۀ دشوار و احیاناً فریبنده، فهرست‏‏نگار وقتِ کافی صرف نکند و دقت لازم را به ‏کار نبندد، نتیجۀ حاصله گمراه‏کننده خواهد بود.
مقالۀ « جمع الجمع اشتباهات؛ از فهرست نگاری تا تصحیح متون(نقدی بر چاپ کتاب جَمعُ‏ الجَمع ابن‏‏ ابی‏ جمهور احسایی)» نوشتۀ ابوالفضل حافظیان بابلی (کتاب‌شناس و فهرست‌نگار)؛ از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است. فایل نهایی این نشریه بزودی روی سایت میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.
دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612