کد خبر:4231
پ
abrishami-m-1

تاریخچه کوتاه زعفران

گیاه زعفران (Crocus sativus) برخلاف دیگر رستنیها در پاییز به گل می ‌نشیند.

میراث مکتوب – گیاه زعفران (Crocus sativus) برخلاف دیگر رستنیها در پاییز به گل می‌نشیند. از زمانی که گلهای زیبای زعفران خودروی، در دامنۀ الوند (= اروند) و کوههای زاگرس در سرزمین باستانی ماد ـ در منابع اسلامی: جبال، جبل، قوهستان، کوهستان و کهستان ـ توجه بومیان را به خود جلب کرده زمینهٔ شناخت گیاه و خواص رنگی، عطری و خوراکی کلاله آن فراهم آمده و انگیزۀ کشت و پرورش آن ایجاد شده است.
بحث و بررسی دربارهٔ نام اولیه زعفران، منشأ گیاه، نخستین مواضع کاشت، کهن‌ترین کاربردها و قدیم‌ترین مصرف‌کنندگان زعفران بسی دشوار و بغرنج است، چون منابع ایرانی عصر مادها و دوره هخامنشیان در حملهٔ اسکندر و ویرانگری‌های مستمر پس از آن از میان رفته و تنها سنگ‌نگاره‌ها و کتیبه‌هایی بر جای مانده است. با این همه می‌توان براساس مضامین همین سنگ نگاره‌ها و موضوعات مندرج در آثار ارزشمند نویسندگان یونان و روم باستان درباره ایران و نیز معدود منابع پهلوی موجود از عهد ساسانیان، و مخصوصاً متون کهن دوران اسلامی و دیگر شواهد و مستندات به بحث و پژوهش دربارۀ پیشینه زعفران، منشأ، نخستین نواحی کاشت، و مصارف آن در ادوار باستان و بعد از اسلام پرداخت.

متن کامل مقاله «تاریخچه کوتاه زعفران» نوشته دکتر محمدحسن ابریشمی را در فایل پایین بخوانید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612